Pārrunas cigāru un brendija aromāta
piepildītā telpā Vilarda (Willard) viesnīcā Vašingtonā vai
viltīgas spēles, lai īstenotu kādas intereses – lobija
definīcija atšķiras. Latvijā šis vārds visbiežāk tiek
saistīts ar kaut ko negatīvu politikas kontekstā, bet skaidrības,
ko īsti uzskatīt par lobiju un ko ne, nav. Daži velk treknu
līniju, lai nošķirtu to no korupcijas, citi to uzskata par
interešu pārstāvniecību, kas ir normāls demokrātijas process,
bet trešie vairās noteikt, kas ir lobists, kas nav, nosaucot vien
lobēšanu par metožu kopumu. Sarunas par tēmu, kas ir lobijs, nav
vieglas. Pārāk daudz nenoteiktības, tomēr mēģināsim visu
salikt pa plauktiņiem.
Lobija rašanās
Lai gan lobija saknes meklējamas jau
senajā Grieķijā un Romā, viena no versijām par lobija termina
rašanos ir saistīta ar šauriem klostera koridoriem, kuros draudzes
locekļi, sūdzēja grēkus klostera garīgajām autoritātēm. Cita
– daudz plašāk pazīstama - versija ir, ka „lobisms” kā
termins radies ASV, kur Villarda viesnīcas lobijā, smēķējot
cigārus un dzerot brendiju neformālā atmosfērā, varēja „tikt
klāt” pat Prezidentam. Organizētā formā lobijs ASV parādījās
18.gs. beigās, laikā, kad kongress tikko bija izveidojies. Viens no
pirmajiem lobēšanas gadījumiem notika 1792, gadā, kad Virdžīnijas
kontinentālās armijas veterāni nolīga Viljamu Hulu (William
Hull), lai viņš izlobē papildus kompensācijas par viņu karošanu.
Pēc trim gadiem šīs gadījums tika atspoguļots Filadelfijas
avīzē, kā manipualtīvs un nerespektējams vaids, lai panāktu
vēlamo. Jāatzīst, ka agrā lobija stadija tik tiešām daudz
vairāk atgādināja korupciju, piemēram, 1850.g. Semjuels Kolts
(Samuel Colt) uzdāvināja parlamentārieša 12 gadus vecajam dēlam
pistoli, lai iegūtu ieroča patentu.
Pirmais mēģinājums regulēt lobiju
ASV notika 1928. gadā, kad Senāts ierosināja reģistrēt lobistus.
Iniciatīva guva pretestību un tika īstenota tikai pēc 18 gadiem,
kad tika pieņemts Federālais lobēšanas regulēšanas akts
(Federal Regulation of Lobbying Act). Tajā lobists tika definēts kā
persona „kas pati, ar jebkura pārstāvja vai darbinieka, kā arī
ar kādas citas personas starpniecību jebkādā veidā – tieši
vai netieši – lūdz, vāc, saņem naudu vai kādu citu principiāli
izmantojamu vērtību, lai tieši vai netieši ietekmētu kādu
Amerikas Savienoto Valstu kongresa likumdošanas fragmentu vai
lēmumu.” Jebkuram, kas atbilda šai definīcijai, vajadzēja
reģistrēt savu vārdu, adresi, algu, naudu, kas iztērēta Senāta
sekretāram un klerkam un katru ceturksni iesniegt atskaiti par
ieņēmumiem un izdevumiem, norādot „kam un ar kādu mērķi”
tika maksāts, kādos medijos lobists publicējies un kādu interesi
pārstāvēt nolīgts. Papildus vajadzēja norādīt jebkādus
labumus, kas sniegti kongresmenim 500$ vērtībā un vairāk. Par
likuma neievērošanu iestājās kriminālatbildība.
Runājot par lobiju mūsu kontinentā,
jāsaka, ka tā tradīcijas nav tik izkoptas kā ASV. Lielbritānijā
pirmo vērā ņemamo politisko padomdevēju institūciju nodibināja
Komandieris Kristofers Povels (Christopher Powell) pagājušā
gadsimta 30’ gados. Līdz tam interešu pārstāvniecība bija
diezgan nodalīta no izpildvaras, iespējams nedemokrātiska vēlēšanu
procesa un valsts struktūras dēļ. Tikai 70’, 80’ gados lobijam
sāka piešķirt pienācīgu nozīmi, kad strauji sāka pieaugt
sabiedrisko organizāciju skaits. Daudzas no tām darbojas vēl
šodien. Tečeres laikā daudzas šādas organizācijas zaudēja savu
politisko ietekmi un pievērsās biznesa interešu pārstāvniecībai.
Kopš tā laika valdības darbs nav iedomājams bez biznesa interešu
pārstāvniecības.
Mūsdienās viens no lielākajiem
lobēšanas centriem pasaulē nepārprotami ir Eiropas Savienība. Kā
teikts Eiropas Komisijas pārskatā par lobija regulēšanu,
2011.gada martā Eiropas Komisiju bija apmeklējuši 3 700
individuāli lobisti un 4 500 lobisti Eiropas Parlamentu. Tas
nav pārsteigums, ņemot vērā, ka 80% nacionālo likumu saknes
meklējamas Briseles koridoros. Pārredzamības reģistrā šobrīd
reģistrējušies 2263 lobisti un lobistu organizācijas, kas ir
diezgan maz, salīdzinot ar 11 140 reģistrētām lobisma
organizācijām ASV, ja ņem vērā cik daudz un dažādas ir Eiropas
Savienības dalībvalstu intereses.
Kopš pagājušajām vēlēšanām
viena no Latvijas interešu pārstāvēm ES gaiteņos ir deputāte
Sandra Kalniete („Vienotība”). Pēc viņas domām, „mūsu
politiskais "svars" pagaidām ir atbilstošs
mūsu valsts mērogam. Taču mums jāmācās savu ietekmi
paaugstināt tā, kā to dara Luksemburga. Tas nozīmē
savlaicīgu interešu plānošanu, tad vienotu un mērķtiecīgu darbu,
kurā kopā strādā Latvijas valdība, diplomāti, EP deputāti,
kā arī lauksaimnieku organizācijas. Nākamais sadarbības aplis ir
Baltijas valstis un tad - ietekmīgākie sabiedrotie, ar kuriem mūsu
intereses ir tuvas. Latvijai jābūt vēl aktīvākos sabiedroto
meklējumos un savas pozīcijas argumentētā skaidrošanā.” Lai
gan S. Kalniete savā darbībā izmanto lobēšanas metodes, pati
sevi viņa par lobētāju nesauc: „Esmu ievēlēta deputāte un es
pārstāvu savus vēlētājus, nevis kādas grupas intereses. Mans
darba devējs ir tauta, nevis kāds uzņēmums vai asociācija.
Deputāti, kas nodarbojas ar lobēšanu kādas konkrētas grupas
uzdevumā, riskē nonākt lielās nepatikšanās. Vairāki skandāli
Eiropas Parlamentā ir beigušies ar deputātu demisiju un pat
tiesībsargu veiktu izmeklēšanu.”
Lobijs Latvijā
Pievēršoties lobijam Latvijā, top
skaidrs, ka skaidrības par to, kas tas ir un kas vairs nav, ir maz.
Arī sabiedrības viedoklis par lobiju nav tas labākais, jo tas
bieži vien medijos pieminēts kā negodīgu darbību instruments.
Pēdējā laikā gan aizvien vairāk lobēšana tiek uzskatīta par
normālu interešu pārstāvniecības instrumentu un aizvien vairāk
nevalstisko organizāciju un biedrību atzīst, ka nodarbojas ar
lobiju, turklāt samērā aktīvi. Tiek atzīts, ka lobētāji ir
noderīgi valsts institūcijām, jo bieži vien nāk jau ar gatavām
situācijas analīzēm, izvērtējumiem un iespējamajiem
risinājumiem, kuru veikšana institūcijai prasītu ne mazums laika
un naudas. Tas, cik lielā mērā ļauties lobētāja argumentācijai
gan ir cits jautājums.
S. Kalniete uzskata, ka „Latvijā
interešu pārstāvniecība vēl nav augstā līmenī, bet
prognozēju, ka nākotnē dažādas sabiedrības grupa kļūs labāk
organizētas un vienosies, lai aizstāvētu savas intereses.”
Visbiežāk ar lobēšanu nodarbojas
bijušie tautas kalpi, amatpersonas un juristi – cilvēki, kas labi
pārzina likumdošanas procesu un „iekšējo virtuvi” – taču
pēdējā laikā lobēšanu, kā daļu no pakalpojumiem, piedāvā
arī sabiedrisko attiecību firmas.
Šobrīd nav atsevišķa likuma „Par
lobiju” vai lobistu reģistra, bet ir vairākas tiesību normas,
kas tā vai citādi regulē to, ko mēs bieži saucam par lobiju.
Piemēram, ir likumprojektu anotācijas, kas atrodamas Saeimas
mājaslapā pie likumprojektiem, bet tajās nav grūti izlaist kādu
slēptu ieinteresētu personu. Notiek atklāta likumprojekta
apspriešana Saeimas komisijas sēdēs, uz kurām, aicina komisijas
vadība, tāpēc aktuāls kļūst jautājums, kurus un kāpēc aicina
vai drīzāk neaicina uz attiecīgajām komisiju sēdēm. Atklātību
nodrošina audioieraksts sēdes laikā.
Tāpat KNAB reģistrē politisko
partiju ziedotājus, ko varētu uzskatīt par visas partijas lobiju
un spēkā esošs ir likums „Par interešu konfliktu novēršanu
valsts amatpersonu darbībā”, kas pieprasa amatpersonām iesniegt
ienākumu deklarācijas, pierādot ienākumu avotu tiesiskumu.
Protams, ir atsevišķas normas, kas regulē ētikas jautājumus
amatpersonai kontaktējoties ar lobistu, bet svarīgākais pants, kas
teorētiski pasargā no korupcijas ir „Krimināllikuma” 326.1
pants par tirgošanos ar ietekmi. Praksē gan bijis tikai viens
gadījums, kad persona notiesāta pēc šī panta, turklāt
tiesāšanās vēl nav beigusies.
Jautājums par vienotu lobija
regulēšanu ir aktuāls jau kopš 2008. gada, tomēr šī KNAB
iniciatīva vēl joprojām ir koncepcijas līmenī. Biroja Korupcijas
novēršanas nodaļas vadītāja Diāna Kurpniece stāsta, ka mazās
valsts struktūras jau tagad ir gatavas atklāt lobistus, kas pie tām
nākuši. Lielisks piemērs ir Vides un reģionālās attīstības
ministrijas mājaslapā sadaļā „sabiedrības līdzdalība”
pieejama informācija par lobijiem. Norādīts datums, lobētājs,
lēmuma sagatavošanas process, saistībā ar kuru lobēšana
notikusi, komunikācijas veids un amatpersona. Savukārt tādas
lielas un ietekmīgas institūcijas kā Saeima, Ekonomikas ministrija
un Rīgas dome, nesteidzas šādu iniciatīvu uzņemties. Tas deļēji
tāpēc, ka lobētāju šo institūciju „gaiteņos” tik daudz, ka
fiziski nevarētu visus uzskaitīt. Protams, nav izslēgts, ka
atklāties nevēlas tie, kam ir kas slēpjams.
Definīcijas meklējumi
Kā stāsta D. Kurpniece, diskusijās
par lobija likumu tieši lielās valsts institūcijas meklē precīzu
skaidrojumu katram likumā iekļautajam elementam, tāpēc sevišķi
svarīgi ir nonākt pie vienotas lobija definīcijas. Vienojošais
elements lobija izpratnē ir konkrētu interešu īstenošana. Taču
atšķiras viedokļi par to, kas, kādās interesēs un kādā veidā
virza.
Vispirms svarīgi noskaidrot, kas tad
ir persona, kas īsteno lobēšanu. Bijušais Saeimas deputāts,
zvērināts advokāts Linards Muciņš uzskata, ka „lobētājs”
ir profesija - interešu grupa nolīgst lobistu, kas spēj panākt
tai vēlamu darbību vai bezdarbību. Muciņš arī nosaka, kurus
nevajadzētu uzskatīt par lobistiem: „ASV lobisti reģistrējas un
tad tie ir cilvēki, kas nodarbojas tikai ar lobēšanu. Pie mums arī
ministrs ir lobists, bet lobists nav ar amatu. Viņš virza to, kas
nav viņa. Nevar par lobistu saukt cilvēku, kas pārstāv tikai
savas intereses. Jāapvieno vairāku apvienību intereses, bet atkal,
ja apvienība pati iet un lobē, tas manā izpratnē nav lobijs.
Lobisti ir tie, kas profesionāli nodarbojas ar lobismu. Viņi ir
tie, kurus atrod ieinteresētā persona vai vislabāk ieinteresēto
personu apvienība.” Līdzīgās domās ir arī Kazahstānas
Republikas Prezidenta administrācijas konsuls ekonomikas jautājumos
Baltijas valstīs, fonda „Vienādas iespējas visiem” dibinātājs
Valētijs Gulbas. Viņš uzskata, ka lobists ir unikāla personība
ar labu reputāciju, kas, nodibinot uzticības attiecības ar
izpildvaru, spēj īstenot kādas pasūtītāja intereses.
Pievēršoties interešu jautājumam,
KNAB koncepcijā lobijs definēts, kā „apzināta komunikācija ar
publiskās varas subjektiem (valsts un pašvaldību institūcijām),
lai ietekmētu lēmumu pieņemšanas procesu noteiktu privātpersonu
interešu īstenošanai.” Šī definīcija diezgan strikti nošķir
lobēšanu no korupcijas, taču liek domāt, ka dažādu sabiedrības
grupu interešu virzīšana nav īsti saucama par lobēšanu. Arī
LDDK Korporatīvās sociālās atbildības un komunikāciju eksperte
Agnese Alksne nošķir terminus „lobēšana” un „interešu
pārstāvniecība”, sakot, ka lobēšana ir šauras grupas interešu
virzīšana, bet interešu pārstāvniecību īsteno organizācijas
„aiz kurām stāv” plašāka sabiedrības grupa. Interesanti, ka
šādā pieejā arī „interešu pārstāvji” izmanto lobēšanas
instrumentus, tātad prakse viena, bet īstenotāji dažādi.
Koncepcijas izstrādē piedalījās un
turpina piedalīties arī sabiedrisko attiecību firma Hauska &
Partner. Viens no tās vadošajiem korporatīvo attiecību partneriem
Arnis Marcinkēvičs uzskata, ka lobēšana ir process, ar kura
palīdzību var ietekmēt dažādu normatīvo aktu izmaiņu,
regulēšanu, uzlabošanu. Bet tā ir tikai viena daļa no jēdziena
„public affairs”, ko varētu skaidrot kā uzņēmumu attiecības
ar publisko sektoru. Lobēšana nav vairs pārrunas, bet konkrēta
darbība, kad nepieciešams panākt kādu izmaiņu. Tātad lobēšanas
definīcija ir diezgan šaura.
Pavisam vienkāršs savā definīcijā
ir Latvijas studentu apvienības (LSA) prezidents Edvards Ratnieks:
„Lobētāji ir dažādu interešu grupu pārstāvji, kas cenšas
panākt labumu pārstāvētajām grupām. Arī viens cilvēks, kura
interese tiek īstenota ir lobists.” E.Ranieks lielu nozīmi
lobēšanas procesā piešķir sabiedriskās domas veidošanai,
neizslēdzot arī piketus: Pēc masu demonstrācijas uzreiz nesaka,
ka ņems vērā publiski pausto, lai neiedrošinātu piketētājus to
atkātot citreiz, bet nākotnē šo interesi ievēros.” Motivātors
šādai rīcībai ir vēlēšanas.
Šāda izpratne par lobiju ir tieši
pretēja KNAB definīcijai. Tas tāpēc, ka atšķiras definētāju
mērķi. KNAB vēlas atklātību, bet LSA parādīt, pārstāvētās
interešu grupas lielumu. Savukārt L.Muciņa un V. Gulbas mērķis
varētu būt legālas peļņas gūšana lobēšanas rezultātā.
Profesionālais lobijs
Lai gan profesionāla lobija de iure
Latvijā nav, atrodami cilvēki, kas daudzus gadus ar to
nodarbojoties, sasnieguši profesionālu līmeni. Viens no tādiem
cilvēkiem ir Linards Muciņš, kas ar lobēšanu tādā izpratnē kā
pats saprot, nodarbojas kopš 1974. gada. Viņš lobēšanu salīdzina
ar advokāta darbu un stingri nošķir to no korupcijas. Pēc L.
Muciņa domām, lobēšana ir praktiska darbība, kas nav PR un nav
pašas ieinteresētās personas darbībā. Tā ir speciālista,
jurista darbība - uzklausīt ieinteresētās puses, sagatavot
likumprojektu, sabalansēt to ar pārējām interešu grupām. „Ja,
piemēram, esat tabakas ražotājs, pretī ir ārstu biedrība, tāpēc
jārunā arī ar pretējām pusēm - visiem, ko izmaiņa ietekmē.
Tur ir sanāksmes, tikšanās. Komisijā lobēt ir jau par vēlu.”
L.Muciņš uzskata, ka „cilvēks, kas
pats iet un stāsta, ka viena ieinteresēta personu grupa iet un dara
to un to nav lobists. Lobistam jābūt starpniekam. Ja mēs runājam
par krimināla nošķiršanu... Katram jau ir tiesības iet un runāt,
bet bieži vien jau nesaprot, kur ir tas bloks pretī, tāpēc ir
vajadzīgs lobists, kas to saprot var atrisināt. Jo ierēdnim jau
viss ir jāfiksē, jānodod tālāk un tad viņš to formāli dara,
bet tā nav lobēšana, tā ir sūdzēšanās. Cilvēktiesībās ir
noteikts, ka persona var sniegt petīcijas un sūdzības. Es to
negribētu saukt par lobēšanu. Lobēšana ir ilgstošs un
sistemātisks darbs. Ieinteresētā persona runās tikai, piemēram,
par kuģu likumu, bet es kā lobists palīdzu šodien kuģu lietās,
rīt citur, bet es zinu likumus, es zinu lietu.” Viņš gan atzīst,
ka arī „ieinteresētā persona var lobēt, tikai ar zemākiem
panākumiem. Darba dalīšana - jo lielāka dalīšana, jo lielāks
efekts.”
Liela nozīme profesionāla lobista
darbā ir reputācijai. To iespējams saglabāt izvēloties pareizās
intereses, ko virzīt tālāk. To īpaši uzsver Valērijs Gulbas:
„Jūs sakāt - „Redz kur mana ideja un es vēlētos to
izpildīt!”, bet lobists ir tas, kas novērtē – jā, tas ir
interesanti tai grupai, tai grupai, arī valstij. Es uzņemšos šo
lietu, bet tas jums maksās.” Kuru katru ideju lobists neīstenos.
Lobista vērtība ir savstarpējās uzticības attiecības ar
izpildvaru, ko pēc V. Gulbas domām panāk ar reputāciju, jo
motivācija korupcijas veidā, viņaprāt, neveidojas.
PR lobijs
Vēl vieni spēlētāji lobistu
aprindās ir lobisti no sabiedrisko attiecību firmām. Pēc L.
Muciņa domām, PR darbība nav īsi lobēšana, jo akcents ir uz
sabiedrisko domu, nevis likumdošanas pusi, kur juristam jāiesniedz
papīrs. PR, viņaprāt, veido netiešu mijiedarbību.
Līdzīgās domās ir arī lobija
praktiķis no PR firmas Hauska & Partner A. Marcinkēvičs. Viņš
skaidro, ka lobēšana ir viens plašāka procesa posms. Klientam
tiek piedāvāts problēmu risināt, nevis tikai lobēt. Ja problēmas
risinājums ir likuma grozījums, tad notiek lobēšana.
Tā kā A. Marcinkēvičs lobiju
uzskata par praktisku intereses virzīšanu, lobija daļa no visa
lielā procesa ir salīdzinoši neliela. Vispirms notiek jautājuma
izpēte, kas sastāda 80% darba. Tam seko analīze, plānošana,
priekšlikumu izstrādāšana, tad darbs ar valsts sektora
pārstāvjiem, tiek sniegti priekšlikumi, risinājumi, pamatots,
kāpēc īstenot, piemēram, grozījumu, kas no tā iegūst, kādi
labumi visiem tiek - sabiedrībai, ieinteresētajām pusēm, valstij.
Runājot par sabiedriskās domas
veidošanu, A. Marcinkēvičs atzīst, ka „lobēšana ir
komunikācija. Ja nepieciešams sasniegt lielāku interešu grupu,
tad izvēlās labāko sasniegšanas veidu. Masu medijus lobijam
izmanto, ja sabiedrībai lieli jautājumi – tad iesaistās grupa ar
sabiedrību un viedokli popularizē. Latvija ir maza, tāpēc var bez
masu mediju izmantošanas sasniegt zināmas cilvēku grupas.
Sabiedriskā doma ir nepieciešama
veicot monitoringu. Tas zināmā mērā palīdz saprast lietas
būtību, tāpēc, ja vien A. Marcinkēviča izpratne par lobiju būtu
plašāka, masu mediji un sabiedriskās domas veidošana iekļautos
lobija praksē.
Pelēkais lobijs
Runājot par praksi, A. Marcinkēvišs
atzīst, ka lēmumu pieņemšanas process mūsu valstī nav
pietiekami atklāts. Pastāv vairāk mīti par negodprātīgu
ietekmes izmantošanu, piemēram, ka deputāti maina likumus sev par
labu. L. Muciņš skaidro: „Visi apkārt jau nav muļķi. Nu, ja
palaiž garām un atzīst par valstisku, tad atzīst. Tāpēc
izveidoja satversmes tiesu, lai pārsūdzētu valdības lēmumus.”
Viņš gan vienlaicīgi atzīst, ka ar lobēšanas kultūru viss nav
kārtībā un ik pa laikam uzpeld kāda šaubīga prakse, „bet kas
tad ir lobēšana? Tā ir pazīme, ka kaut kas nav kārtībā, ka
kaut ko vajag. Zem lobēšanas ir kaut kas specifisks, tehnisks,
ekonomisks. Tie, kas grib tās blēdības lobēt, tie neīrēs
lobistu. Tie tur paši. Tā būs tāda sadzīviska lobēšana.”
Tomēr šī ir spēle ar terminiem
„īstā” un „sadzīviskā”. Tieši tāpat var iedalīt
„baltā”, „pelēkā” un „melnā” vai „pozitīvā” un
„negatīvā”. Lielākā atšķirībā ir tajā, kādas intereses
un ar kādām metodēm tiek īstenotas, piemēram, „politiķu
tirgošanoās”. Tā no parastās interešu pārstāvniecības
atšķiras ar to, ka netiek iets pie izpildvaras, bet pie partiju
pārstāvjiem. Taču citas partijas varētu šo interesi neatbalstīt
un nekas neizdotos. Citādāk ir jā interese ir valstiska. „Atceros
cīnījāmies par Liepājas ekonomisko zonu,” stāsta L.Muciņš,
„un toreiz Saeimā bija 11 deputāti no Liepājas, bet tā toreiz
bija valstiska interese un nebija nekādu problēmu. Mēs vairāk
cīnījāmies ar Finansu ministriju, kas negribēja it kā tik lielas
atlaides dot. Bija arguments, ka iestāsimies ES un šo normu atcels,
bet iestājāmies ES un norma vēl ir spēkā.”
Praksē ir dažādas „pelēkā”
lobija metodes. Viena no redzamākajām pazīmēm ir tā, ka izpaliek
saskaņošana ar pretējo viedokli. Tikpat nozīmīga ir atklātība.
Svarīga pazīme „pelēkajam” lobijam ir tā, ka trūkst
likumprojekta virzīšanas loģiskā posma, piemēram, pēkšņi 2.
vai 3. lasījumā parādās kāds priekšlikums. Šaubas rada arī
fakts, ka sabiedrība netiek informēta, bet meliem īsas kājas un,
ja ko tādu pamana pētnieciskie žurnālisti, cieš iesaistīto pušu
reputācija.
Diezgan plašu „pelēkās”
lobēšanas prakses ainu redz LSA prezidents Edvards Ratnieks. Viņš
šobrīd pārstāv Latvijas studentu intereses augstākās izglītības
jomā un lobistus nosacīti iedala „pozitīvajos” – tādos, kas
pārstāv plašas grupas intereses, – un „negatīvajos”, kas –
šauras. Pie šiem „negatīvajiem” lobistiem viņš pieskaita
ietekmīgas amatpersonas, vai personas, kas vēlas kļūt ietekmīgas.
Šiem cilvēkiem ir ļoti laba publiskā reputācija un viņi var
noskaņot sabiedrību pēc savām vajadzībām, izspļaujot
populismu, kas atspoguļojas medijos.
E. Ratnieks atzīst, ka visbiežāk
„negatīvā” lobija intereses ir peļņas un krimināla rakstura
darbības – naudas, publiskās naudas iegūšana. „Taču tās ir
tikai pārējo lobistu versijas – patiesos nodomus zina tie, kas
lobē. Ja gribi stingri apgalvot, vajag tiesu, bet, kāpēc ķēpāties
ar „negodīgajiem”, ja var tāpat panākt rezultātu?
„Pelēkie” lobisti neesot jāmeklē
plenārsēdēs, bet to starpbrīžos vai tikšanās ar vēlētājiem.
Labākā lobēšanas vieta ir konferences, pusdienu pauzes. Tur šie
cilvēki tiekas savā starpā un vienojas par vienādu nostāju.
Metode, ko viņi bieži izmanto ir viedokļa pārspēks sēžu laikā
un emocionāla ietekmēšana.
Lai pamanītu „negatīvo” lobiju,
nepieciešams labi pārzināt sistēmu. „Jāsaprot, kam tas var būt
izdevīgi. Var novērot uz kuru pusi grozījums „velk”, uz vienu
pusi to „spiež”. Tas veido atskaņas un tad cilvēks sāk par to
nojaust,” skaidro E.Ratnieks.
LSA līderis stāsta, ka tad, ja
nepieciešams apturēt „negatīvo” lobistu, viena no metodēm ir
„iesēt aizdomu sēklu”, norādīt uz zināmām aizdomām, bet to
dara reti, jo lobisti zina, ka varbūt kādreiz vajadzēs
sadarboties. Latvija esot maza, un daudzi baidās, jo lobistu starpā
valda arī personīgas attiecības un šādi „gājieni” var
nākotnē atspēlēties. „Bieži ir tā, ka visi zina, bet neviens
nesaka,” stāsta E. Ratnieks „šis jautājums netiek slēpts vai
noklusēts. Tieši otrādāk - diskusijas turpinās it kā nekas
nebūtu noticis.”
Bieži vien šādu cilvēku ietekme
saglabājas tikai ieņemamā amata laikā, ja vien netiek izveidotas
kādas ekonomiskās sviras. Tajā pat laikā E.Ratnieks atzīst, ka
lobēšana ir kā ritenis, un lēmumi, kas pieņemti pirms 5 gadiem
var atkal kļūt aktuāli.
E. Ratnieks uzskata, ka vienīgais
veids kā sabiedrībai uzzināt par šādi virzītām šaurām
interesēm ir pētniecisko žurnālistu darbs. Šie lobisti
publiskajā telpā izskanējušos viedokļus ņem vērā, domājot
par vēlēšanām.
Domājot par to, cik viegli vai grūti
pārstāvēt intereses godprātīgā ceļā E. Ratnieks atzīst:
„Neviens nav pret labām idejām, bet tās var pagriezt pozitīvi
vai negatīvi. Ja tiek panākta sabiedrības doma par labu
pozitīvajam, tas tiks panākts, neskatoties uz frakcijas deputātu
viedokli.”
Kas lobistam koferī?
Domājot par ieročiem, kuriem vēl
jābūt lobista arsenālā, visbiežāk tiek minēta izpratne par
sistēmu, labas diplomātiskas prasmes un plašs kontaktu loks, ar
kuriem panāktas uzticības attiecības. E. Ratnieks uzskata, ka
lobistam ir arī atbilstoši jāģērbjas, jārunā, jānokļūst
atbilstošā sabiedrībā, kā arī jāuztur saikne ar tiem, kuru
intereses tiek pārstāvētas.
Valērijs Gulbas centā liek labu
reputāciju, kas dos pieeju, bet to izmantot var tad, ja ir labas
diplomātijas un pārliecināšanas spējas, tāpēc nepieciešams
izprast pārstāvamo jomu. A Marcinkēvičs norāda, ka lobistam
jāpārzina valsts pārvalde, darbība, kā tiek virzīti normatīvie
akti. Jāzina kādi sabiedriskie, administratīvie, politiskie
procesi notiek. Jāapzina ietekmes puses, jo veiksmes atslēga ir
iesaistīt un paredzēt pēc iespējas ātrāk visas puses. A. Alksne
papildus min tādu instrumentu kā cilvēku psiholoģijas
pārzināšanu, kas ļauj manipulēt ar emocijām un apelēt pie
sirdsapziņas. L. Muciņš uzskata, ka papildus iepriekš minētajām
lietām, lobistam ir jābūt tam, kas izstrādā likumprojektu,
tāpēc, ka ieinteresētās personas zina tikai to, ko grib sasniegt,
bet nezina, kā uzrakstīt likumu un bieži neizprot kā vēlamā
norma mainīs un ietekmēs citus normatīvos aktus.
Baltā grāmata?
Šorīd KNAB strādā pie lobiju
regulējoša likuma koncepcijas, kuras pēdējā redakcija paredz, ka
publiskās varas institūcijām būtu jāveic lobētāju uzskaite,
savukārt, lobisti tiktu motivēti atklāties, pretī saņemot
atvieglojumus iekļūšanai, piemēram, Saeimā, kā arī iegūtu
regulāru informēšanu par savā interešu lokā izskatāmajiem
jautājumiem.
Pirmo reizi valdība šo koncepciju
skatīja 2008. gadā. Tad tika iesniegts pirmais koncepcijas variants
ar vairākiem normatīvo aktu projektiem. Tolaik izdevās panākt
grozījumus likumā par pašvaldībām, padarot jebkuram pieejamus
saistošo noteikumu projektus, bet tad, kad valdība nonāca līdz
prasībai institūcijas mājaslapas kalendārā atzīmēt, kad
viesojušies lobisti, iniciatori sastapās ar neizpratni. Valdība
nolēma, ka KNAB jāmaina koncepcija, kas neuzliktu institūcijām
papildus administratīvo slogu, bet paredzētu, ka process ir
atklāts. „Radās jautājums - kurš tad reģistrēs?” stāsta D.
Kurpniece, ”ja pašas institūcijas nē, tad informācija
jāreģistrē privātpersonām, kas nāk un lobē.” Taču arī to
valdība noraidīja. Pēdējā Ministru Kabineta komitejas sēdē
tika nolemts, ka vajag ieviest vienotu kārtību visiem – izstrādāt
vienotu normatīvo aktu.
Galvenie likuma mērķi ir veicināt
atklātību publiskā sektora darbībā, skaidri novilkt robežu par
to, kas ir un kas nav lobijs un atrunāt atklātības veicināšanas
mehānismus.
Runājot par definīciju, ir svarīgi
nodalīt, kas nav lobēšana. Pēc KNAB domām, par tādu noteikti
nav uzskatāma sūdzība, vai reklāma. Arī publiski piketi vai
gājieni nav īsti regulējami ar šo likumu, jo tie jau ir atklāta
interešu paušana.
„Būtiski ir mudināt institūcijas
atklāt it īpaši uzņēmēju pārstāvjus, kas nāk un prasa,
piemēram, sodīšanu par nelegālu tabakas izplatīšanu, ar mērķi
veicināt savu legālo biznesu.”
Lai gan likums publiskās pārvaldes
resursu trūkuma dēļ balstīts uz brīvprātības principu, D.
Kurpniece uzskata, ka svarīgi ir nodrošināt iespēju amatpersonām
norādīt personas, kas pie tās nākušas, tādā veidā pasargājot
sevi no spekulācijām.
Lai gan jau tagad šādai informācijai
ir paredzēta vieta grozāmo likumu anotācijā, D. Kurpniece
uzskata, ka nepieciešams šo informāciju publicēt arī mājaslapā.
Jāparedz atsevišķs regulējums arī situācijās, kad lobisti uz
institūciju nāk pārāk bieži un visus reģistrēt ir grūti. Tad
mājaslapā vajadzētu publicēt informāciju par konsultatīvo
padomju sēdēm un pievienot protokolu par to, kas piedalījās sēdē
un kādas intereses pauda. Šāda informācija papildus nebūtu
jāpublicē, ja padomes sēdes jau noteiktas publiskas. Arī
priekšlikumi, kas sniegti likuma izstrādes sākumposmā nav
uzskatāmi par lobēšanu.
Kad būs skaidrs, kas ir lobēšanas
aktivitātes, arī otrai pusei būs jāatklāj ziņas par sevi - ne
tikai vārds un uzvārds, bet arī institūcija, ko lobists pārstāv
un intereses, ko virza. D. Kurpniece uzskata, ka jāreģistrē ne
vien lobists, bet arī ieinteresētā persona vai personu grupa, ko
viņš pārstāv, jo reģistrējot tikai vienu vai otru, zūd būtiska
informācija.
Tā kā KNAB izpildvaras orgāns,
koncepcijas liktenis atkarīgs no valdības lēmuma. Ja Ministru
Kabinets akceptēs šo koncepciju, varētu sākt izvērtēt
visefektīvākos risinājumus. „Bet tagad mums svarīgi, lai ir
skaidrība un atklātība, lai lobisti sniedz datus,” stāsta D.
Kurpniece, „svarīgi nošķirt lobiju no korupcijas jeb tirgošanos
ar ietekmi. Tas ir šī likuma galvenais uzdevums.”
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru