Foto: Marek Paju |
Publicēts žurnāla "Kapitāls" 2012. gada julija numurā
30 viedokļi kāpēc Latvija? Kas ir mūsu valsts konkurētspējas priekšrocības, kas ir to pamatā, kā tās pilnvērtīgi izmantot un kādus šķēršļus to sasniegšanā novērst? Viedokli Kāpēc Latvija? Kapitālam sniedza eksperti, kas strādā ar ārzemju investoriem, valsts sekretāri, uzņēmēji, latvieši un ārzemnieki, kā arī skolēni.
30 viedokļi kāpēc Latvija? Kas ir mūsu valsts konkurētspējas priekšrocības, kas ir to pamatā, kā tās pilnvērtīgi izmantot un kādus šķēršļus to sasniegšanā novērst? Viedokli Kāpēc Latvija? Kapitālam sniedza eksperti, kas strādā ar ārzemju investoriem, valsts sekretāri, uzņēmēji, latvieši un ārzemnieki, kā arī skolēni.
„Latviju vienmēr ir gribējuši iekarot gan Austrumu gan Rietumu iekarotāji,” stāsta bijušais Valsts prezidenta kancelejas tulks Jānis Grigalis. „Te visiem ir paticis dzīvot. Arī tagad Latviju uzskata par izredzēto zemi. Ne par velti izpērk mūsu mežus un zemi, tas ir arī kas interesants, - kāpēc mēs visiem esam vajadzīgi? Galvenais - vai mēs paši apzināmies mūsu valsts vērtību un vai mūsu politikāņi neizniekos mūsu Latviju, jo gribētāji te iegūt jau spieto apkārt.”
Maza valsts
64 600 km² uz aptuveni 2.1
miljonu iedzīvotāju. Latvija nav liela valsts. Tas ir viens no
apstākļiem, kāpēc, kā stāsta Ekonomikas ministrijas Valsts
sekretārs Juris Pūce, pārtikas industrijā būs resursu
konsolidācija. Produktivitāte zema, resursi izkaisīti. Tā notiks
ar mērķi palielināt konkurētspējīgas ārējā tirgū, jo tikai
ar Latvijas tirgu nepietiek. Pārtikas rūpniecība ir vienīgā
apstrādes rūpniecības nozare, kas nozīmīga iekšējā tirgū,
bet tai svarīga ārējā tirgus nozīme.
Savukārt mikroviļņu radio
tehnoloģiju uzņēmuma SAF Tehnika valdes priekšsēdētājs
Normunds Bergs Latvijas iekšējā tirgus mazumu uzskata kā
priekšrocību: „Nav iespējams Latvijā uzbūvēt rūpnīcu, kas
strādā tikai uz vietējo tirgu. Punkts. Tas ir labums tādā ziņā,
ka jebkuram ražotājam, kas mēģina kaut ko darīt, jau no sākta
gala jādomā starptautiskās kategorijās.”
Pamatojoties šajā aspektā,
--> tranzīta eksperts, šobrīd Kultūras
ministres biroja vadītājs Valters Bolēvičs uzskata, ka pārtikas rūpniecībai Latvijā ir
perspektīva: „Demogrāfiskā tendence pasaulē atšķirībā no
Eiropas ir ar pieaugošu līkni, un, protams, ir nepieciešams visus
šos cilvēkus pabarot. Eiropā aizvien vairāk pieaug pieprasījums
pēc kvalitatīvas ekoloģiskas pārtikas. To visu Latvija var,
protams, nodrošināt.”
Sadarbība pārtikas rūpniecībā
interesanta arī Baltkrievijai.
-->
Latvijas - Baltkrievijas ekonomisko
sakaru veicināšanas biedrības valdes priekšsēdētājs Alfreds
Čepānis stāsta par pašreizējo
Baltkrievijas uzņēmumu praksi iepirkt zivis no Latvijas zivju
audzētājiem, pārstrādāt tās Baltkrievijā un eksportēt. V.
Bolēvičs līdzīgu darbības perspektīvu redz Latvijā audzējot
liellopus.
Foto: Marek Paju |
Savukārt Vācijas – Baltijas
tirdzniecības palātas pārstāvniecības Latvijā vadītāja G.
Petra šo Latvijas priekšrocību min, sniedzot kāda konkrēta
uzņēmuma piemēru: „Viens uzņēmums stāsta – mēs esam
interesanti un piegādājam padsmit gadus Vācijas tirgum tāpēc, ka
viņi var mums ceturtdienā piezvanīt un pateikt, ziniet, mums vajag
šo leņķi piecus centimetrus lielāku vai mazāku, bet tik. Šis
konkrētais Latvijas uzņēmējs to izdara. Ceturtdienā adaptē savu
ražošanu atbilstoši prasībām un piektdienā tas ir gatavs, to
iekrauj mašīnā, un pirmdien tas ir atvests Vācijā pie klienta.
Šī ir mazo valstu priekšrocība.”
Cita priekšrocība, ko sniedz
apstāklis, ka Latvija ir maza, pēc Aerodium valdes priekšsēdētāja
Ivara Beitāna domām, ir viegla pieeja atbildīgajām amatpersonām:
„Nav grūti tikt pie kāda ministra. Lielākā valstī tas būtu
grūtāk. Nav grūti aizbraukt līdzi kādai valdības delegācijai.”
Līdzīgi domā arī organizācijas
Eiropas Kustība Latvijā (EKL) prezidents, Eiropas Ekonomikas un
sociālo lietu komitejas loceklis, kurš uzaudzis Vācijā, Andris
Gobiņš: „Jaunam cilvēkam ar jaunām idejām un neieciešamo
neatlaidību Latvija ir iespēju valsts. Pilnīgi viennozīmīgi.
[..] Rietumeiropā ir lielāka nauda, Latvijā lielākas iespējas.”
Šim apgalvojumam piekrīt arī EKL valdes locekle, bijusī Eiropas
brīvprātīgā Austrijā Ilze Mazpane: „Es domāju, ka dažkārt
cilvēkiem ir grūti aptvert to, cik ļoti daudz iespējas ir
sasniegt, jo ir samērā maza konkurence un ir ātra iespēja
izvirzīties gandrīz jebkurā jomā. Tā kā mums ir brīvas
iespējas dibināt kontaktus kā labākajiem dažādās jomās,
manuprāt, nav nemaz tik sarežģīti.”
Savukārt Pasaules brīvo latviešu apvienības valdes loceklis,
Eiropas Latviešu apvienības priekšsēdis Aldis Austers uzskata, ka
mazās valsts faktors tieši otrādāk nesniedz pietiekami daudz
iespēju, tāpēc cilvēki izvēlas braukt uz ārzemēm.
Arī I. Beitāns no otras puses mazās
valsts apstākli, saredz kā trūkumu, kas traucē gūt starptautisku
ietekmi, kas nozīmīgi, veidojot biznesu ārvalstīs.
Zaļa, droša, tīra
Ja miers uzņēmējdarbībā ir
nosacīts un diskutabls jautājums, mieru, ko nodrošina Latvijas
fiziskā vide var minēt kā vēl vienu Latvijas priekšrocību.
Spānis Rauls Amezga, pēc brīvprātīgā
darba nolēmis palikt Latvijā, galvenokārt mierīgās vides dēļ.
“Es nāku no Spānijas, Barselonas, kas ir ļoti pārpildīta un
bīstama. Cilvēki to nesaprot, bet Rīga ir ļoti droša pilsēta.
Protams, tai ir savas problēmas, bet es nekad šeit neesmu juties
apdraudēts,” viņš stāsta.
Foto: Aigars Eglītis |
Zaķumuižas sākumskolas 4. Klases
skolniece Madara domā līdzīgi: “Latvija ir laba vieta kur
dzīvot, jo ir sakopta daba. Vēl ir labi un labsirdīgi cilvēki.
Man Latvija liekas jauka, jo ir daudz tradīciju. Vēl man patīk
Latvija, jo ir daudz labu draugu.” Viņai piekrīt arī citi klases
biedri, piemēram Alise: “Latvijā ir labi dzīvot, jo tur ir
skaista daba, ir skaistas dabas vietas, kuras var apskatīt. Senas
vietas, kur kaut kas ir saglabājies no citiem laikiem. Latvija ir
ļoti maza, bet sakopta un skaista. Latvija ir mīļa.”
Arī Ārlietu ministrijas Valsts
sekretārs A. Teikmanis faktu, ka Latvija ir otrā zaļākā
valsts pasaulē saskaņā ar starptautiska līmeņa Kolumbijas un
Jēlas universitāšu (ASV) EPI pētījumu, min kā vienu no valsts
konkurence priekšrocībām.
Šis apstāklis ir pievilcīgs arī
ārvalstu investoriem. Kā stāsta Zemkopības ministrijas Valsts
sekretāre Dace Lucaua, konkurences priekšrocība ir Latvijas
salīdzinoši tīrā, nepiesārņotā vide. „Ekonomikai nelabvēlīgā
pazīme - Latvijas neattīstītā rūpniecība - acīmredzot devusi
krietnu ieguldījumu vides tīrībā, par ko vispārliecinošāk
liecina pati Latvijas daba. Šo īpašību jau izmantojam, attīstot
ekotūrismu, paplašinot un dažādojot piedāvājumu lauku
ceļotājiem, ražojot bioloģisko un ekoprodukciju. Tieši
rietumnieki to īpaši novērtē, jo, rūpniecību attīstot, ir
vides neskartību zaudējuši diezgan neatgriezeniski.”
Kādi esam
Ģeogrāfiskais novietojums un vide ir
tikai daļa no objektīvajām Latvijas priekšrocībām. Pieminēšanas
vērts ir cilvēku resurss, ko pēc vairāku Kapitāla uzrunāto
ekspertu un jomas pārstāvju domām, novērtē ārzemju investori.
Viens no izplatītākajiem uzskatiem
par latviešiem ir strādīgums. Šo īpašību apliecina arī koka
kanoe laivu meistara, uzņēmēja Jāņa Ozoliņa personīgais
piemērs: „Es esmu periodiski strādājis Norvēģijā un Amerikā,
un tur ļoti augstu novērtē mūs. Es nezinu par citām tautībām,
bet mani kā latvieti un sava amata pratēju vienmēr ir augstu
novērtējuši.” Savukārt pieņēmumu par latviešu strādīgumu
un uzticamību grauj atsauksmes no Skandināvu investoriem, ko
saņēmusi konsultāciju firmas Gateway Baltic direktore Inese
Andersone: „Mēs paši gribam domāt, ka esam čakli cilvēki, bet
esmu saskārusies ar ārvalstu investoriem īpaši ražošanas
sektorā, kas redz, ka darba ētika, morāle mums īstenībā nav tik
augsta kā Skandināvijā. Ja mums nestāv cilvēks klāt, tad
cilvēki nestrādā.”
Foto: Marek Paju |
Savukārt spānis R. Amezga tieši
uzteic latviešu uzticamību, kas nozīmē, ja reiz latvietis ko
teicis, viņš to izdarīs. “Dažkārt es brīnos, cik cilvēki
šeit ir kompetenti,” iespaidos dalās spānis, „Es tad jūtos
ļoti maziņš. Man liekas, ka cilvēkiem vajag būt vairāk
pašpārliecinātiem. Viņi ir kompetenti, daudzvalodīgi un
nopietni. Es saskatu latviešos lielu potenciālu.”
Arī bijusī Eiropas brīvprātīgā
Austrijā Ilze Mazpane, kas teju gadu pavadījusi Austrijā uzskata, ka latviešiem
neieciešams celt savu pašapziņu. Kūtrums ir viena no lietām, kas
pēc R. Amezgas domām veicina politisko pasivitāti: “Valdība
dara ko grib, cilvēkiem tas nepatīk, bet viņi neko nedara, lai to
mainītu. Viņi jūtas bezpalīdzīgi, bet es nesaprotu kāpēc. Tas
mani nedaudz sanikno.”
Viņš uzsver latviešu radošumu: “Esmu
pamanījis, ka Latvijas jauniešiem ir daudz labu domu. Viņi ir ļoti
kosmopolītiski, bet es nesaprotu, kāpēc viņi nav pieraduši tās
izaust, pamēģināt ko jaunu. Viņi baidās, piemēram uzsākt
uzņēmējdarbību, bet gaida, ka kāds cits visu izdarīs viņu
vietā. Tas man nepatīk.”
„Latvijas darbinieki ir gatavi darīt
dažādas funkcijas,” citu īpašību min viens no Aerodium
dibinātājiem I. Beitāns, ”Viņi ir ļoti vispusīgi, salīdzinot
ar lielām valstīm, kur cilvēki ir diezgan specializējušies. Viņi
māk darīt vienu lietu, bet neprot citu.”
Savukārt īstermiņa domāšana ir
viena no iezīmēm, kas pēc I. Andersones domām traucē Latvijas
uzņēmējdarbības attīstībai. Viņa sniedz piemēru par uzņēmumu,
kur tā īpašnieks brauc lepnā mašīnā, bet darba apstākļi
uzņēmumā ir neatbilstoši. Tas liecina, ka īpašnieks neiegulda
peļņu uzņēmuma attīstībā. Tieksme gūt ātru peļņu kaitē
Latvijas uzņēmējdarbībai arī citā izpratnē. Jaunais uzņēmējs,
koka kanoe laivu meistars Jānis Ozoliņš šobrīd ved pārrunas ar
norvēģu klientu. „Mūsu attiecībās ir tāds uzticības trūkums,
jo daudz ir Latvijā uzņēmēju, kas ir ātras naudas tīkotāji,
kas mēģina īstermiņa saraust naudu un bojā reputāciju,”
stāsta J. Ozoliņš, „Tas konkrētais norvēģis ir ļoti labi
informēts par šādiem gadījumiem un ir ļoti piesardzīgs. Ja
viņam nav starpnieks, kāds norvēģis, piemēram, kas var uzņemties
riskus, tad viņam nav intereses riskēt sadarbojoties ar mani, jo es
kā latviešu uzņēmējs viņam neesmu pazīstams.”
„Mēs no vienas puses pasludinām, ka
gribam, lai viņi nāk, bet, kad nāk, tad mēs viņus nostādām
fakta priekšā, kur viņi nav pieraduši pie tādiem spēles
noteikumiem un viņi neiet uz tiem,” atsaucoties uz līdzīgu
attieksmi latviešu – skandināvu attiecībās, secina I.
Andersone.
Mazpazīstamība
Arbildot uz Kapitāla
jautājumu par Latvijas tēlu, ASV acīs Eksperts abu valstu
sadarbības jautājumos, NCH Capital
Inc fondu grupas vecākais viceprezidents
Kārlis Cerbulis stāsta, ka Latviju
bieži vien uzskata par Balkānu, nevis Baltijas valsti tieši
zināšanu trūkuma dēļ. Arī LIAA pārstāve Japānā Alīna
Aščepkova stāsta, ka jaunākā paaudze gandrīz neko nezina par
Latviju, bet tiekoties ar vecākas paaudzes japāņu uzņēmējiem,
bieži pārsteidz tas, ka daži pazīst Latviju, zina par tās
izpētes un zinātnes tradīcijām biotehnoloģiju un farmācijas,
elektronikas ražošanas jomās.
Domājot par Latvijas – Japānas
sadarbību, A. Aščepkova uzskata, ka Latvija varētu izcelties ar
spēcīgo izpētes un attīstības skolu. Ir daudz
izglītotu un radošu speciālistu informāciju tehnoloģiju un
mediju jomā, kuri var sniegt profesionālus pakalpojumus, tas ir
priekšrocības kompānijām, kas izskata iespējas veikt izpēti
Latvijā, dibināt apkalpošanas centrus. „Šobrīd vairāki japāņu
uzņēmumi izvēlas jaunas globālās stratēģijas, meklē jaunus
tirgus un jaunus reģionus, lai dibinātu filiāles, ražošanas
bāzes,” stāsta A. Aščekova, „Šeit Japānas interesi par
Latviju noteiktu loģistikas priekšrocības un tuvums Krievijai un
NVS valstīm, kuras tiek uzskatītas par svarīgajiem tirgiem un kur
tiek izvietotas jaunas ražotnes (automobiļu komplektējošas
rūpnīcas Krievijā Toyota, Nissan, Mitsubishi Motors, Komatsu
rūpnīca, Mitsubishi Corporation rūpnīcas NVS valstīs).
Krievijas tuvums
Arī Baltijas – Vācijas
tirdzniecības kameras
vadītāja Latvijā G. Petra stāsta, ka tie vācu uzņēmēji,
kas nāk un atver ražotnes neorientējas uz Latvijas un pat Baltijas
iekšējo tirgu, kas tam liekas par mazu, bet novērtē Baltijas
reģiona robežošanos ar Krievijas tirgu. Pēc pēdējām aplēsēm
Latvijā darbojas ap 1000 uzņēmumu ar vācu kapitālu.
Papildus priekšnoteikums, kas
piesaista vācu investorus izvietot rūpnīcas un uzņēmumus
Latvijā, kā stāsta G. Petra, ir pretrunīgi vērtētais air
Baltic. „Vācu investoram atliek aizbraukt līdz lidostai Berlīnē,
Hamburgā, Minhenē, iekāpt reisā, divas stundas maksimums un viņš
ir šeit. No rīta, piemēram, viņš nokārto savas darīšanas un
vakarā ir atpakaļ. Turklāt attālumi ir tādi paši kā no
Flensburgas līdz Freiburgai – tā ir Vācija šķērsām pāri,”
skaidro G. Petra. Viņa uzskata, ka šī Latvijas konkurētspējas
priekšrocība ir interesanta arī citu valstu investoriem.
Tranzīts – ostas, dzelzceļš
Ģeogrāfiskais novietojums nosaka
daudzas mūsu priekšrocības, tajā skaitā interesi no lielā
austrumu kaimiņa un NVS valstīm.
Latvijā darbojas trīs lielās ostas –
Rīga, Ventspils un Liepāja un septiņas mazās ostas – Skulte,
Mērsrags, Salacgrīva, Roja, Engure, Pāvilosta un Lielupe. Gadā
trīs lielākās ostas spēj pārkraut aptuveni 100 miljonu tonnu,
bet pēc audita un finanšu konsultāciju firmas KPMG 2011. gada
pētījuma 2010. gadā tās izmantojušas aptuveni 60% sava
potenciāla.
Foto: Marek Paju |
EM Valsts sekretārs
J. Pūce uzskata, ko ostu attīstību var veicināt ārēji
apstākļi: „Mēs noteikti varam izmantot vairāk, bet jāsaprot,
ka Latvijas ostas nebūs tās, kas veidos jaunus tranzīta ceļus. To
veidos lielo kravu īpašnieki. Jautājums vai mēs kopumā
koordinēti, piedāvājot ostām, dzelzceļiem pakalpojumus, spēsim
nodrošināt saliktu pakalpojumu, kas būs interesants tiem kravu
īpašniekiem, kas veidos savu ceļu.”
Tranzīta eksperts V. Bolēvičs uzskata, ka
pašreizējā dzelzceļa kapacitāte ir jāpaaugstina, jo tā teju
sasniegs 100% noslogojumu. Šajā jautājumā dzelzceļa attīstītājam
būtu jāsadarbojas ar ostām.
Runājot ar dzelzceļa attīstību, šobrīd Baltijas valstis aktīvi strādā arī pie kopīga dzelzceļa
projekta Rail Baltica. Tas caur Poliju, Lietuvu, Latviju un Igauniju
savienos Vāciju un Somiju, ar Eiropas platuma sliedēm. Šis
dzelzceļa projekts vērsts perpendikulāri Latvijas tradicionālajam
tranzīta virzienam, kas nodrošina kravu plūsmu no austrumiem uz
rietumiem, taču arī tas tiek saistīts ar ekonomisku izdevīgumu.
Lai dabiski sniegtās Latvijas tranzīta
priekšrocības tiktu pilnvērtīgāk izmantotas J. Pūce uzskata,
ka Latvijai ir jānodrošina ostu infrastruktūrā plašāka pieejamība ostu īpašniekiem: „Ir viena daļa kravu īpašnieku,
kam ir svarīgi, ka ostu termināļi ir viņu īpašumā. Tas
stratēģiski ir ļoti vērtīgi, jo, ja liels īpašnieks ienāk
kādā no Latvijas ostām un uzceļ termināli, tā investīcija ir
liela. Ne tikai absolūtā investīcija, kas parasti ir miljonos
mērāma, bet potenciālais efekts no garantēta kravu plūsmu
apjoma.”
Tranzīts, kā stāsta A. Čepānis, ir Latvijas – Baltkrievijas
sadarbības pamatā. Lai gan pēc A.
Čepāņa teiktā Baltkrievija jau labu laiku domā par savas flotes
izvietošanu kādā no Latvijas ostām, sadarbību par īsti
veiksmīgu nosaukt nevar: „Līdz šim par Ventspils ostu, Ventspils
brīvostu un Ventspili kopumā baltkrieviem īpašas intereses nav,
jo tur daudzas lietas nav īsti skaidras – kas kuram pieder, un ar
ko tur ir jāsāk runāt, lai šis process notiktu?”
Caurspīdīguma trūkumu ostu darbībā
atzīst arī J. Pūce. Viņš uzskata, ka ostām tas jāvairo, bet
ostu darbību nedrīkst pārāk birokratizēt. Viņš neuzskata, ka
caurspīdīguma trūkums ostu darbībā licis kādam lielam
investoram aiziet, izņemot Krievijas naftas koncerna Rosneft
gadījumu, kur, pēc J. Pūces domām, vainojama arī Latvijas puse.
Tranzīts no austrumiem. Arī Ķīnu?
Eksperts Latvijas – Ķīnas attiecību
jautājumos Sergejs Davidovs uzskata, ka potenciāli tranzīts caur
Latviju būtu interesants arī Ķīnai: „Ja mēs spētu ilgtermiņā
nodrošināt stabili pozitīvas attiecības ar Krieviju, rast
risinājumus kravu plūsmu palielināšanai abos virzienos, veicinot
kravu ātrāku robežšķēršošanu, tad arī Ķīna pievērstu mums
lielāku uzmanību.”
Foto: Mac Steve |
Tomēr Ķīnai, pēc J. Pūces domām, tas
nav izdevīgi, neskatoties uz laika ietaupījumu,: „Tas nekad
nenotiks jo atvest ar kuģi apkārt caur Suecu, vai kaut vai pa garo
jūras ceļu apkārt Āfrikai ir lētāk, nekā vest pa dzelzceļu.
Laiks šeit nav būtisks. Tas, ka tiek pazaudētas divas vai trīs
nedēļas, neietekmē kravu vērtību.”
Savukārt S. Davidovs uzskata, ka šādai
sadarbībai nākotnē ir perspektīva: „Nedomāju, ka tuvākajā
nākotnē mēs spēsim piesaistīt nozīmīgu Ķīnas kravu plūsmu
mūsu ostām, bet ir mērķtiecīgi jāstrādā šajā virzienā.
Ļoti perspektīvs paliek dzelzceļa līnijas projekts no Eiropas uz
Ķīnu caur Latviju un ļoti svarīgi, lai visi iesaistītie
spēlētāji savas kompetences ietvaros liktu galdā vienotu un
saprotamu piedāvājumu.”
Latvijas – Krievijas ekonomisko
attiecību potenciāls
Lai gan starp Latviju un Krieviju
pastāv politiska spriedze, un Krievija attīsta pati savas ostas,
Latvijas investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) pārstāvis
Krievijā Olafs Slūtiņš, stāsta, ka krievu uzņēmējiem Latvija
vēl arvien liekas interesants partneris. Lai gan par krievu
investoru nākas konkurēt ar kaimiņvalstīm, Latvijas priekšrocība
šajā ziņā ir labas valodas zināšanas un saprotama mentalitāte.
„Igauņi principā nekad nav runājuši krievu valodā, nedz
padomju laikos, nedz arī tagad. Tagad viņi ir mainījušies. Ir
mainīta vīzu sistēma. Kā man paši krievi saka, ir ļoti liela
pretimnākšana, jo igauņi saprot izdevīgumu, bet Bronzas
pieminekļa dēļ sadarbība ar Krieviju stipri mazinājās.”
O. Slūtiņš, kā pozitīvu soli, kas
diezgan skaļi izskanēja Krievijā, min migrācijas likuma
grozījumus, kas Krievijas pilsonim ļauj iegūt pastāvīgu
uzturēšanās atļauju, nopērkot nekustamo īpašumu. No vienas
puses tas kaut kādā ziņā glābj nekustamā īpašuma sektoru, no
otras - veicina individuālo patēriņu Latvijā. „Gandrīz katram
maskavietim ir kaut kas, kas saista ar Latviju. Un atsauksmes ir ļoti
labas. Padomju laikā mēs bijām vairāk rietumnieciski. Kur nu vēl
tagad!” Stāsta O. Slūtiņš.
Foto: Ann Tolfer |
Izmaiņas migrācijas likumā viņš
vērtē pozitīvi, jo tas piesaista Krievijas patērētāju, kas
izmanto vietējā tirgus sniegtos pakalpojumus. Šī norma pēc viņa
domām arī piesaista tos Krievijas uzņēmējus, kas vēlas
attīstīties Eiropā. Kā līdz galam neatklātu potenciālu viņš
redz investīciju piesaisti zinātnes un attīstības lauciņā, kas
Krievijā ir salīdzinoši attīstīts. Pirmkārt, šie uzņēmēji
vēlas ieiet Eiropas tirgū, otrkārt, tie ir maza un vidēja
lieluma. O. Slūtiņš uzskata, ka šādu uzņēmumu piesaiste ir
reālāka, jo vairāk par 5 miljonu vērtu investīciju projektu
Latvijā grūti atrast, savukārt lielos Krievijas investīciju
fondus interesē projekti sākot ar 10 miljoniem. Šāda mēroga
projektus Latvija var piedāvāt tikai ostu sektorā. O. Slūtiņš
stāsta, ka šobrīd pēdējais, kas šajā ziņā sadarbojies ir
akustisko iekārtu uzņēmums. Tas ražo aukstas kvalitātes skaņu
tumbas šauram patērētāju lokam. Vēl viena kompānija plāno
atvērt uzņēmumu, kas nodarbosies ar elektroautomātikas
risinājumiem.
Arī J. Pūce ir maza apjoma
investīciju piekritējs: „Tās, piemēram, rada piecdesmit,
septiņdesmit cilvēkiem darba vietas apstrādes rūpniecībā vai
pakalpojumu sektorā. Desmit miljonu investīcija, piemēram,
transportā radītu (tāpat kā apstrādes rūpniecībā) līdz
piecdesmit cilvēku darba vietas, savukārt viesnīcu jomā radītu
divsimts cilvēkiem darba vietas. Tas ir saprātīgs uzņēmumu
līmenis, ko pierādīja arī nesenā krīze. Tas ir pietiekami
elastīgs. Prot pielāgoties apgrozījuma kritumiem, kāpumiem
atšķirībā no lielām investīcijām, kur parasti ir problēmas.”
Labvēlīga/ nelabvēlīga
uzņēmējdarbībai
Viens no redzamākajiem apstākļiem,
kas piesaista ārvalstu investorus ir salīdzinoši zemas ražošanas
izmaksas, kas galvenokārt veidojas zemo kvalitatīvā darbaspēka
izmaksu dēļ. Lai gan sociālais nodoklis darbaspēkam ir augsts,
uzņēmuma ienākuma nodoklis ir salīdzinoši zems. Konsultāciju
firmas Gateway Baltic direktore Inese Andersone šo min kā vienu no
apstākļiem, kāpēc daļa Skandināvijas uzņēmumu savas ražotnes
no Ķīnas pārceļ tuvāk – uz Latviju. Tas gan attiecas uz nišas
produktu ražošanu un skaidrojams ar to, ka darījumu slēgšanai
nepieciešamais laiks un kvalitātes kontroles braucienu izmaksas ir
pieaugušas.
Foto: auws |
Savukārt vietējā kokrūpniecības
uzņēmuma 4Plus vadītājs Druvis Paeglis darba spēka izmaksas
vērtē kā augstas: „Bet saprotiet pareizi! Nodokļu likmes,
manuprāt, ir saprātīgas. Vienkārši ir mazi neapliekamie
minimumi.”
Cits jautājums ir par valsts speciāli
noteiktiem apstākļiem, kas veicina uzņēmējdarbību.
-->
Ārlietu ministrijas Valsts sekretārs
Andris Teikmanis
min priekšrocības, kas
pieejamas jebkuram investoram, piemēram, izdevīgas nolietojuma
likmes, iespēja strādāt brīvo ekonomisko zonu teritorijās,
izmantojot visas uz šīm zonām attiecinātās priekšrocības.
„Papildus Latvijā ir pieejama tāda nostabilizējusies
uzņēmējdarbības infrastruktūra kā privāti industriālie parki.
Latvija var piedāvāt īpašus nosacījumus darbaspēka izglītošanas
un apmācības programmās, piemēram, atbalsta programmu darbavietu
radīšanai investīciju piesaistes mērķa nozarēs.” Savukārt J.
Pūce min tādus mikroliīmeņa atbalsta instrumentus kā Uzņēmuma
ienākuma nodokļa atlaides, ja ieguldījums atbalstāmajā nozarē
ir vismaz 3 miljonu latu apmērā. Atbalsts tiek sniegts arī
struktūrfondu un atbalstu grantu veidā. Tāpat šogad tiks
ieviesta jaunu darba vietu programma, kas paredz, ka uzņēmumam,
kas rada augsti apmaksātas darba vietas, būs iespēja saņemt
nodokļu atlaides. Tā nebūs subsīdija, bet kompensācija. Šis
piemērs aizgūts no citām valstīm.
Tomēr neskatoties uz mikrolīmeņa
stimulatoriem, Kapitāla uzrunātie uzņēmēji un eksperti min tādus
uzņēmējdarbībai nelabvēlīgus apstākļus kā mainīgu nodokļu
likumdošanu, birokrātijas slogu, necaurredzamību un korumpētību.
Pēdējie divi apstākļi attiecināmi
uz tādu politizētu nozaru darbību kā tranzīts un enerģētika.
I. Anderosne sniedz piemēru no atjaunojamo energoresursu sektora: „
Norvēģijas investors, vēja parka īpašnieks, ir lielākais
enerģijas ražotājs Baltijā. Viņiem ir gatavs projekts un viss,
kas vajadzīgs, lai uzsāktu darbību Latvijā, bet, kad tika dalītas
kvotas, viņiem nekas netika iedots. Viņiem ir reāls projekts ar
reālu finansējumu. Ja viņi uzvarētu, šādu enerģijas parku
varētu taisīt rītdien, gandrīz.” Viņa stāsta, ka drīz vien
pēc konkursa pie minētā uzņēmuma atnāca cilvēki, kas kvotas
dabūjuši un piedāvāja tās pārdot, taču uzņēmums atteica, jo
šāda prakse tam neesot pieņemama.
Līdzīga situācija pēc uzņēmuma
4Plus vadītāja Druvja Paegļa teiktā valda arī kokrūpniecības
nozarē: „Brīvā tirgū ir konkurence par resursiem. Viens maksā
daudz, tāpēc, ka viņš kaut ko nemaksā, un tas otrs, lai viņš
spētu izdzīvot, viņam jāseko līdzi. Tas ir nonācis apburtā
lokā. Valsts gadiem ar to nekā nav spējusi cīnīties un tas ir
aizgājis veselus 20 gadus pašplūsmā. Tā vietā, lai izprastu
problēmas būtību, skandē, ka tie ir ļaundari, kas pako naudu zem
gultas. Faktiski tas ir reāli ilgi ieildzis process, kā slimība.”
Risinājumu problēmai viņš redz ne tik daudz valsts rīcībā, kā
pašu iesaistīto cilvēku spējā apzināties morāles un ētikas
problēmu.
Savukārt birokrātijas slogu tālākajā
uzņēmuma darbībā, kā vienu no svarīgākajām uzņēmējdarbības
vides problēmām, min koka granulu ražotāja Atmos Clear
attīstības vadītājs Matīss Paegle: „Viss ir vajadzīgs
papīros, ar parakstiem, ar notāriem, ar zīmogiem – visu kaut ko
tādu, kas, piemēram, Igaunijā jau sen ir atmests.” Viņš to
skaidro ar nepieciešamību saglabāt ierēdņu algas. M. Paegle
sniedz piemēru, ka Uzņēmumu reģistram ir reģionālās filiāles,
un, ja uzņēmums reiz reģistrēts kādā no tām, tad visas
izmaiņas ir jāsniedz tieši tajā filiālē. Viņš stāsta par
gadījumu, kad noorganizējis investoru vizīti uz Uzņēmumu
reģistru Rīgā, taču tur saņēmuši nelaipnu norādījumu, ka ar
visiem jautājumiem jāvēršas Rēzeknes filiālē. „Mūsu acu
priekšā darās cirks, jo cilvēks, kas bija pieņēmis no manis
dokumentus, vispirms bija iekasējis naudu – transakciju, kas bija
jādara. Tad sākas vesela panika, jo izrādījās, ka viņi Rīgā
to naudu nevar paņemt. To naudu vajadzēja samaksāt Rēzeknē. Ko
nu tagad darīt? Viss beidzās ar to, ka tikai tāpēc, ka es biju
samaksājis Rīgā naudu, bija nepieciešams vesels papīru lērums,
lai šo iemaksāto naudu pārskaitu uz Rēzekni.”
Pēc NCH Capital
Inc vecākā viceprezidenta K.
Cerbuļa domām, uzņēmējdarbības attīstības priekšnoteikumi ir
zema birokrātija, bet laba uzraudzība, nulle korupcijas. Savukārt
nodokļiem jābūt nevis zemiem, bet saprātīgiem: „Ja Jūs
skatāties konkurētspējīgākās valstis pasaulē, topā ir
Skandināvijas valstis. Ja Jūs skatāties sarakstu, kur ir
visaugstākie nodokļi pasaulē, topā ir Skandināvijas valstis.
Neviens nevar pārliecināt, ka zemi nodokļi kā tādi to nodrošina.
Jā, to nodrošina nodokļu saprātīga, godīga sadale, tā, lai
cilvēki nejūtas, ka viņi ir apkrāpti. [..] Cilvēki ļoti
pretojas nodokļu nomaksai mūsu valstī daļēji tāpēc, ka viņi
nejūt, ka ir godīga sistēma. Viņa nav. Viņa nav godīga.”
Inese Andersone risinājumu redz arī
pašu uzņēmēju attieksmes maiņā. Viņa uzskata, ka katram
uzņēmumam, cilvēkam ir jādomā kā pievienot vērtību ar savu
darbu, jo ideja rodas no iekšienes. Tad tā strādā ilgtermiņā.
„Es domāju, ja mums ir laba vide
mūsu uzņēmumiem, tie atradīs sev sadarbības partnerus rietumos,
austrumos, kas arī vedīs investīcijas šurp,” viedokli klāsta
K. Cerbulis, „Faktiski, desmit gadi ar mierīgu, labu dzīvi, dos
mums apbrīnojamus rezultātus.”
Mērķtiecīgās tiekšanās potenciāls
Kā intervijā Kapitālam izteicās SAF
tehnika valdes loceklis N. Bergs, ar domām kādā veidā to
Laimes lāci iemānīt pie sevis, mokās daudzu valstu vadītāji,
gudri prāti, ekonomisti un analītiķi. „Ir lieliski jāsaprot, ka
laimes formula neeksistē,” uzskata uzņēmējs, ”Ir vienkārši
katru dienu jādara pareizas lietas un vienā brīdī kaut kas
notiks. Mums katru dienu vienkārši jānovērš viena stulbība, un
tas to laimes varbūtību palielinās.”
Arī K. Cerbulis ir pret
nākotnes paredzēšanu: „Lai kāds man mēģina argumentēt pret,
bet pirms tika izgudrots internets, neviens neparedzēja internetu.
Pirms tika faksa aparāts izgudrots, neviens neparedzēja faksa
aparātu. Dzīve tāpat gāja uz priekšu. Tātad mēs nevaram
nākotni paredzēt un nevaram paredzēt, kuras jomas viennozīmīgi
jāatbalsta, kuras jāatstāj bāreņu lomā.”
Savukārt V.
Bolēvičs uzskata, ka valstij ir jādomā, kas ir viņas nacionālās
prioritātes: „Skaidrs, ka Latvijai naudas līdzekļi ir ierobežoti
un mēs nevaram, lai kā gribētu, attīstīt visu. Mums ir jānovelk
līnija, kas ir tas top trīs, top pieci, kas spēs pabarot mūsu
sociālo budžetu, kā arī nodrošināt valstij izaugsmi.” V.
Bolēviča viedoklim piekrīt vairums Kapitālauzrunāto.
J. Pūce uzņēmēju vēlmi zināt
ekonomiskās prioritātes un sajūtu, ka valstij trūkst vienotas
vīzijas skaidro ar vienu pamatotu un vienu emocijās balstītu
uzņēmēju pārmetumu. „Diemžēl joprojām vienai daļai uzņēmēju
šķiet, ka Latvijas valdība noteikts nozares, kurās investēt un
noteiks garantētu atdevi šajās nozarēs,” stāsta J. Pūce, „Tā
kā peļņa ir uzņēmēja atlīdzība par risku, risks ir jāuzņemas
uzņēmējam un Latvijas valdība var tikai ar makro rāmi sekot, vai
risku uzņemšanās nav pārāk liela vai pārāk maza. Attiecībā
uz to, kas ir pamatoti – valdībai ne vienmēr ir izdevies
pārliecinoši ar savu rīcību un lēmumiem nokomunicēt, ka tās
lietas, ko atbalstām, mēs patiešām atbalstām. Šķiet, ka
pēdējos gados tas ir pakāpeniski mainījies, jo no 2009. gada
valdības akcentētais eksporta virzības modelis, pirmkārt ir
attaisnojies – eksports ir virzījis mūsu izaugsmi, atjaunojis
izaugsmi. Rūpniecība ir pieaugusi ļoti strauji. Pieaudzis gan tās
kopējais īpatsvars, gan kopējie apjomi. Garantiju instrumenti,
nodokļu politikas instrumenti, investīciju grantu instrumenti –
viss, ko valdība ir darījusi, ir virzījis tajā virzienā.”
Cilvēki – Latvijas resurss
Vienu no iespējām kā izmantot
Latvijas cilvēku resursus konsultantu firmas Gateway Baltic
direktore I. Andersone saskata ārvalstu firmu pakalpojumu sniegšanas
centru izvietošanā Latvijā. Tā, piemēram, rīkojas skandināvu
taksometru kompānija „TaxiKurir”. Zemo kvalificēto darbinieku
izmaksu dēļ Latvija varētu būt interesanta arī finanšu
administrēšanai.
Foto: auws |
Savukārt organizācijas Eiropas
kustība Latvijā prezidents Andris Gobiņš uzskata, ka Latvijā
cilvēki kā attīstību veicinošs resurss var tikt izmantoti arī
citā veidā. Viņš vedina uz ideju, ka tos, kas aizceļojuši,
piemēram, lai iegūtu labāku izglītību, var uzrunāt, lai veidotu
sadarbību ar Latvijas augstskolu kādā pētniecības projektā, vai
cilvēku, kas ārzemēs strādā, piemēram, kādā veikalā, palūgt
veikala vadībai prezentēt kāda Latvijas uzņēmēja produktu. „Ja
mēs katrs katru cilvēku šādā veidā saredzētu kā
izpildresursu, nevis kā zaudētu avi, kas aizklīdusi, tad, man
liekas, mēs visi būtu ieguvēji,” uzskata A. Gobiņš.
Viņš stāsta par konkrētu
iniciatīvu, kas šobrīd tiek izskatīta prezidenta kancelejā:
„Ideja ir veidojot sabiedrības, uzņēmuma, pašvaldības
uzraudzības padomi, vērtēšanas padomi. Tiek izveidots pašvaldības
fonds, kura uzdevums ir veidot jaunus starta uzņēmumus un to
iekļūšanu, piemēram, Eiropas tirgos. Galvenie šo fondu
atbalstītāji ir ārzemēs dzīvojošais cēsinieks, balvinieks un
tā tālāk. Ja viņš jūt saikni ar Balviem, viņš noziedo
piecsimts eiro vai tūkstoti, atbalstot vienu arī no Balviem, kas
Balvos ir izdomājis kādu produktu. Varbūt pats vēl pievieno
vērtību, veidojot kontaktus savā valstī un palīdz ar savu
pieredzi to darbību atsākt. Tā ir konkrēta ideja kā katrs
cilvēks var kļūt par resursu.”
Eksotiskākas sadarbības iespējas
Sarunās ar ekspertiem Kapitāls nonāca
pie secinājuma, ka potenciāls un attīstības iespējas saskatāmas
visos tradicionālajos rūpniecības sektoros – kokapstrādē,
metālapstrādē, mašīnbūvē, farmācijā, vieglajā rūpniecībā
– un pakalpojumu sektorā. Tajā ietilpst tranzīta, loģistikas
pakalpojumi, tūrisms un administratīvie pakalpojumi. Tomēr
neapskatīts paliek jautājums par sadarbības iespējām ar
eksotiskajām valstīm.
Viena no iespējām pēc Ģirta Kaivēna
domām Latvijai nākotnē būtu sadarboties ar Mjanmu. Kopš
demokrātiskās republikas dibināšanas tai radusies interese par
Eiropas tirgu. „Viena lieta ir Asuānu tirgus, otra lieta - Eiropas
un Amerikas tirgus. Viņiem ir neieciešami partneri Eiropā.
Vislabāk, lai šie partneri ir nevis vecā koloniālā vara, bet
tiešām tāds mazs partneris, kas nenodarīs pāri.”
Šis aspekts ir viens no argumentiem
arī sadarbībai ar Āfriku. „Latvija var būt interesanta Āfrikas
valstīm kā ES un NATO dalībvalsts,” uzskata J. Grigalis. „Šādu
iespēju var izmantot, pat runājot par militāro sadarbību, jo
Āfrikas valstis labprāt sadarbojas ar valsti, kas nekad to nav
kolonizējusi, neapdraud to ne ekonomiski, ne politiski, necīnās
par savu ietekmi kādā Āfrikas valstī, bet ir ES tirgū un NATO.”
J. Griganis, ka Āfrikas valstīm varētu būt interesanta arī
humanitārā palīdzība un Latvijas izglītība: ”Daži jau pie
mums mācās, bet tas nav organizēts un notiek uz privātas
iniciatīvas pamata. Āfrikas studentiem varētu but interesanta mūsu
Jūras akadēmija, Aizsardzības akadēmija.”
Epiloga vietā
Ideja veikt argumentu un viedokļu
apkopojumu ar mērķi noskaidrot Latvijas konkurences priekšrocības
un trūkumus, kas traucē sasniegt vēl vairāk, radās retoriskā
jautājuma „Kāpēc Latvija?” iespaidā. Uzsākot pētījumu,
cerība atrast kaut vienu spēcīgu argumentu likās kā liels
sasniegums, taču turpinot kopumā 30 sarunas, argumenti un
iedvesmojošas idejas sāka birt kā no pārpilnības raga.
Runājot
par problēmām, kas valstij traucē uzņemt pienācīgus attīstības
apgriezienus, visbiežāk izskanēja menedžmenta trūkums valsts
sektora pārvaldē, īstermiņa domāšana, ar kuru sirgst gan
publiskais, gan privātais sektors, no kura izriet koruptīvais fons.
Pie līdzīga secinājuma nonākts arī
aprīļa beigās iznākušajā Latvijas konkurences novērtējumā,
ko veikuši Alfs Vanags un Kristians Ketelss. Viņu galvenie
secinājumi:
- Sistēmiskām politikas veidošanas problēmas
- Problēma politisko institūciju līmenī un tautsaimniecības politikas īstenošanas procesā
- Klasiskā laika nekonsekvences (time inconsistency) problēma
- Politikas veidotāji prot identificēt (un identificē) pareizas politikas, bet institucionālie mehānismi to izpildei izrādās nepietiekami vai neeksistē vispār.
Risinājumi šīm problēmām dažādi.
Konkurences novērtējuma autori uzskata, ka, pirmkārt, jāveic
institucionālā reforma un politiskā prioritzēšana. Par
prioritātēm jānosaka:
- ēnu ekonomikas apmēra radikālai samazināšanai
- izglītības sistēmas kvalitātes uzlabošanai
- satiksmes infrastruktūras uzlabošanai
Investīciju
melnais saraksts
- Īstermiņa
- Videi, sabiedrībai kaitīgas
- Investīciju projekti, kas nerada jaunas darba vietas
- Ar apšaubāmu kapitāla izcelsmi
- Zemas pievienotās vērtības
- Vērstas uz reiderismu
- Burbuli rosinošas
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru