CC licence: Elizabeth Albert |
Publicēts žurnāla "Skolas Vārds"
Līdzšinējā vispārējās izglītības finansēšanas sistēma nav īpaši jēdzīga, intervijā medijiem paziņo Izglītības un zinātnes ministrs Roberts Ķīlis. Galvenais iemesls tam dažādi finansējuma avoti, kas rada nevienlīdzīgu skolu konkurenci. Risinājums - valsts galvojuma jeb vaučeru sistēma, kas pilnīgi visu valsts finansējumu, kas nepieciešams, lai bērns saņemtu vispārējo izglītību, nodod vecāku rokās. Izvēles brīvība, vienlīdzīgas iespējas, kvalitāte konkurences iespaidā ir vaučera teorētiskie plusi. Praktiskie jautājumi raisa pārdomas.
Līdzšinējā vispārējās izglītības finansēšanas sistēma nav īpaši jēdzīga, intervijā medijiem paziņo Izglītības un zinātnes ministrs Roberts Ķīlis. Galvenais iemesls tam dažādi finansējuma avoti, kas rada nevienlīdzīgu skolu konkurenci. Risinājums - valsts galvojuma jeb vaučeru sistēma, kas pilnīgi visu valsts finansējumu, kas nepieciešams, lai bērns saņemtu vispārējo izglītību, nodod vecāku rokās. Izvēles brīvība, vienlīdzīgas iespējas, kvalitāte konkurences iespaidā ir vaučera teorētiskie plusi. Praktiskie jautājumi raisa pārdomas.
Teorētiski lielākais ieguvums no
ierobežotiem līdzekļiem
Valsts budžetā līdzekļu vidējai izglītībai ir tik, cik
ir. To kā galveno iemeslu ieviest vaučeru jeb valsts galvojuma
sistēmu savulaik jau minēja ministrs R. Ķīlis, bet Skolas Vārdam vēlreiz uzsvēra Reinis Ziļevs, IZM izveidotās
Finansēšanas principa izstrādes ekspertu darba grupas pārstāvis. Līdzīgi
domā arī Pasaules Bankas vadošais izglītības ekonomists Harijs
A. Petrinos (Harry Anthony Patrinos). Savā blogā, viņš to uzlūko kā valsts iespēju visiem sniegt vienlīdzīgu
iespēju iegūt izglītību, brīvi izvēloties piemērotāko skolu. Pētījumi nepārprotami rādot, ka vaučeri nevien rada izglītības pieejamību
katram, bet arī uzlabo skolēnu sekmes, kas vēlāk palīdz
veiksmīgi iestāties augstskolā, atlikt precības un palielināt
individuālos ienākumus, min H. A. Petrinos
Vaučeris
nav universāls risinājums
Taču jau 2006. gada
Australijas instituta pētījumā Endrjū Makintoš (Andrew
Macintosh) un Deba Vilksone (Deb Wilkinson) secinajuši, ka vienīgais
neapstrīdamais arguments par labu vaučeru sistēmai ir vecāku
izvēles brīvība. Pārejie argumanti pētījuma rezultātā nav
pierādījušies. Secināts, ka pilnīga vaučeru sistēma tomēr ir
dārgāka (2002/03 māc.g. sistēmai tika tērēts par 5 miljoniem
mazāk, nekā pēc reformas), turklat rada sociālās noslāņošanās
un vienlīdzīgu iespēju trūkuma risku. Arī Dānijas 2008. gada
atskaitē secināts, ka vaučeru sistēma veicina skolēnu
noslāņošanos pēc etniskām un sociālekonomiskām pazīmēm.
Austrālijas pētījumā arī nav gūts pierādījums tam, ka
skolēnam piesaistītā finansējuma sistēma kāpinātu viņa sekmju
līmeni. Identificēti gan augsti, gan vidēji, gan zemi skolēnu
sasniegumi. E. Makintošs un D.Vilksone secina, ka vaučeru sistēma
nav automātisks risinājums un pirms tās ieviešanas iesaka ieviest
mehānismu, kas pedagogu algu sasaista ar profesionālo sniegumu, un
ieguldīt naudu tajos vispārējās izglītības sekotoros, kas
sniegs vislielāko atdevi izglītības ziņā.
Igaunijas piemērs
Šķiet, ka šiem
ieteikumiem sekojis mūsu ziemeļu kaiņiņš. Igaunija tā saukto
vaučeru sistēmu ieviesa 2008. gadā. Risinot mazo skolu problēmu
piesaistīt pietiekami lielu finansējumu, lai nodrošinātu
pilnvērtīgu mācību procesu arī nelielajam bērnu skaitam, tā
atlikušo nepieciešamo līdzekļu daļu ļauj kompensēt
pašvaldībām. Jautājums gan rodas pašu pašvaldību turīgumā.
Tas jau atkal rada nevienlīdzīgu, taču efektīvu pārvaldes
sistēmu - pašvaldības nevis finansē, bet pēc pārrunām ar skolu
direktoriem līdzfinansē skolas.
Pašvaldību
līdzdalība nedaudz atgādina pašreizejo Latvijas vispārējās
izglītības sistēmu. Turklāt arī skolotāju atalgojuma ziņā
līdzīgi kā ar vaučeri „nauda seko skolēnam”. Taču igauņu
variantā nauda neseko skolēnam attiecībā uz skolotāju algām,
bet pārējo mācībām nepieciešamo nodrošinājumu. Skolotāju
algas savukārt ir veids kā skolas „audzē savus muskuļus”.
Igaunijā tās var brīvi saimniekot ar pieejamajiem līdzekļiem un
veidot pievilcīgu pedagogu atalgojuma sistēmu, lai piesaistītu
labākos. Iespējams, tieši konkurences un tirgus principa vadītu
saimniekošanas apstākļu dēļ Igaunijā pērn secināts - privāto
skolu skaits pieaudzis.
Vaučeris jeb valsts galvojuma sistēma
Latvijā
R. Ziļevs stāsta, ka pašlaik
„vaučera grozā” plānots „ielikt” finansējumu mācību
līdzekļiem, telpām ar nepieciešamo aprīkojumu, skolotāju darba
algām, apkurei, elektrībai, interešu izglītībai, mācību
ekskursijām un citiem tēriņiem, kas nepieciešami, lai skola
pilnvērtīgi funkcionētu. Vecākiem atliek vien nodrošināt bērna
apģērbu, burtnīcu, kancelejas piederumus, treniņtērpu un
ēdināšanu. Pēc idejas vaučerim vajadzētu nosegt visus
nepieciešamos izdevumus, taču viennozīmīga risinājuma, ko darīt,
ja ar to nepietiek, nav. Lai mazinātu nevienlīdzību, skolu
finansējumā plānots atteikties no pašvaldību piešķirtajiem
līdzekļiem. Arī vecāku līdzfinansējums nu kļuvis par jūtīgu
jautājumu. Īpaši pēc tiesībsarga Jura Jansona aicinājuma vērsties
tiesā, ja skola liek iegādāties mācību grāmatas par vecākiem
līdzekļiem. Viss atstāts uz talantīgu skolu direktoru pleciem.
„Viens no galvenajiem aspektiem, kam jānāk līdzi šai galvojumu
sistēmai ir skolu autonomija,” skaidro R. Ziļevs, „tas nozīmē,
ka šīs skolas kļūs par atsevišķām budžeta iestādēm, kur
vadība, administrācija atbild par finansējumu kā jebkura budžeta
iestāde. Tā saņem konkrētu finansējuma apjomu, ko plāno
izlietot ne tikai, lai izdzīvotu, bet arī attīstītos.” Šāda
pagaidām vīzija par vaučeru sistēmu Latvijā, ko plānots dažās
skolās izmēģināt jau nākamā mācību gada sākumā. Tiesa, lai
glābu mazās skolas, Ministija apņēmusies izstrādāt atsevišķu
risinājumu.
Mazās skolas ārpus konkurences
Viens no
risinājumiem mazo skolu izdevumu optimizēšanai ir pārcelšanās
uz mazākām telpām. Cits – esošās skolas pārveidot par
mulifunkcionāliem centriem, kur līdzās skolas klasēm varētu
ierīkot mūžizglītības centru, frizētavu, trenažieru zāli,
tādā veidā sadalot telpu apsaimniekošanas izmaksas.
Tomēr, ja arī šie
pasākumi ļaus skolēnam saņemt visu nepieciešamo par summu, kas
viņa „grozā”, mazās skolas ir ārpus vaučeru sistēmas
teorētiski radītās konkurences. Tā uzskata Aija Spriņķe,
Bauskas novada izglītības pārvaldes vadītāja: „Mēs navaram
teikt, ka lauku apstākļos vaučeru sistēma var darboties kā
kvalitātes rādītājs, jo vienkārši vecāks, kas ved bērnu uz
tuvējo skolu, kas jau tā ir 20 kilometru attālumā, neizvēlēsies
skolu, kas ir 40 – 50 kilometru attālumā, finansiālu apsvērumu
dēļ. Pilsētas, liepilsētas apstākļos tas varētu būt kā viens
no instrumentiem, kas ļautu sabiedrībai, vecākiem pēc publiskiem
kvalitātes kritērijiem, noteikt, kura skola ir labāka.”
Valsts skolas v.s
privātās skolas
Ja mazās skolas
savā ziņā stāv ārpus konkurences, tad valsts un privātās
skolas pilsētās tiek nostādītas līdzvērtīgos apstākļos. „Tā
kā galvojuma sistēma paredz to, ka tā pilnībā nosedz mācību
procesu, protams, privātskola, pildot valsts standartus un sniedzot
valsts pakalpojumus, nevarēs prasīt papildus samaksu no vecākiem,
par izglītības nodrošināšanu. Līdz ar to valsts un privātās
skolas ir vienlīdzīgas,” stāsta R. Ziļevs. Savukārt privātās
skolas "Maksima" līdzdibinātāja Ināra Kuharjonoka uz jautājumu,
vai privātās augstskolas prasīs papildus maksu par iglītību
atbild: „Ja būs vaučeru sistēma, tad izglītības pakalpojumi
maksās mazāk.” Arī ministrs R. Ķīlis atbild, ka vaučeru
ieviešana neparedz nakādas izmaiņas īpašuma tiesībās. Tā sev
līdzi nes vien izglītības standartu minimumu, kas neatkarīgi no
pasniegšanas metodēm jāizpilda jebkurai mācību iestādei
vienalga vai tās dibinātājs ir valsts, privātpersona, vecāki vai
augstskolas.
Konkurences
blakusefekti
Lai gan Cēsu novada
Liepas pamatskolas direktore Kristīne Rebinova kopumā iecerēto
vaučeru sistēmu vērtē labi, daži iespējamie sistēmas
blakusefekti rada viņā bažas. Pirmkārt, varētu zust sadarbība
starp kaimiņu skolām, jo katra baidītos, ka bērns aizies uz otru.
Viņa paredz, ka katra skola mēģinās pārvilināt pie sevis bērnus
ar augstiem mācību un olimpiāžu sasniegumiem. „Arī tagad ir
tā, ka vasarā viens skolas direktos zvana otras skolas bērnu
vecākiem un piedāvā pāriet uz viņa skolu, jo tās vārds ir
labāks, skanīgāks, atpazīstamāks. Nauda jau seko skolēnam,”
stāsta K. Rebinova. Savukārt A. Spriņķe stāsta, ka cīņa par
katru skolēnu notiek nevien skolu, bet arī novadu starpā. Tie
sacenšas ar pakalpojumu nodrošinājumu, piemēram, ērtu
transportu, līdz lauku skolai. Šovasar esot bijusi cīņa par
bērniem, kas dzīvo tuvu novadu robežām. Iesākumā vecāki teica,
ka bērnu sūtīs uz kaimiņu novadu, jo tur nodošinātas
brīvpusdienas. Tagad tika veiktas pārrunas ar Bauskas pašvaldību,
un ar tās palīdzību arī norošinātas brīvpusdienas. Tad
pierobežā dzīvojošo bērnu vecāki lēma par labu Bauskas
novadam, turklāt atnāca bērni arī no citu novadu pierobežām.
Vaučeris vien kvalitāti nenodrošinās
Lai gan līdz ar
vaučeru ieviešanu plānots likvidēt skolu nevienlīdzīgu
konkurenci, piesaistot pašvaldību finansējumu, Dānijā
piedzīvotais skolu segmantācijas drauds neizpaliek. Izpētīts, ka
bērniem, kas nāk no ģimenēm ar zemu ienākumu līmeni ir zemākas
sekmes. Skolu starpā valda konkurence un katra var izvēlēties savu
rīcības stratēģiju. No vienas puses tās var piesaistīt skolēnus
ar labām sekmēm, no otras – kļūt piekāpīgākas pret skolēna
zemajiem sasniegumiem, baidoties zaudēt finansējuma avotu. K.
Rebinova šādu varbūtību neizslēdz. Tāpēc kvalitāte, kas
konkurences iespaidā nāk līdz ar vaučeru sistēmu ir vien
teorētiska. Nepieciešami arī citi kvalitāti veiconoši
instrumenti.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru