Georgs ar uzticamo Hēru. Foto: Biba Buceniece |
Braukt ar ūdensslēpēm, pārpeldet Lielupi, jāt zirga mugurā, traukties ar motorolleri dažiem pirmajā brīdī varētu likties par bīstamu, par tālu, par bailīgu vai ātru. Tikai ne Georgam Tadejam Bārdam. Kamēr citi ekstremāļus atļaujas vien vērot, Georgs metas piedzīvojumus izbaudīt. Citas iespējas nav. Kopš sešu gadu vecuma viņš ir pilnīgi akls.
Bārdu mājās Jūrmalā pie jahtu
piestātnes pašlaik notiek remonts. Vecā koka māja pārtop jaunā
kvalitātē, tāpēc no otrā stāva uz izbūvētajām jumta
istabiņām var nokļūt pa stāvām, ļodzīgām pagaidu kāpnēm.
Ejot pa tām pirmo reizi nākas domāt par katru soli, bet Georgs par
kāpņu šubīgo stabilitāti neliekas ne zinis. Augšā un lejā
joņo gluži kā vētra. Itin nekas nelicina ka Georgs jau septiņus
gadus ir neredzīgs.
Muļķīgs negadījums
Februārī Georgam Tadejam Bārdam
palika 13 gadi. Redzes problēmas puisim sākās piecu
gadu vecumā, kad viņš nejauši spēlējoties trāpīja sev ar
karoti acī. „Diezgan muļķīgi,” komentē Georga māte Aivija
Bārda. Sākumā viņa bija norūpējusies kā izskatīsies savainotā
acs, taču nelaime izrādījās lielāka. “Mēs darījām visu, ko
ārsts teica, bet acis ir saistītas un slimība iegāja arī otrā
acī. Tad, kad tas bija noticis, ārsti to sākumā neredzēja, pēc
tam slēpa,” stāsta Aivija. Izrādījās, ka Georgam ir
simptomātiskā optomija – reta slimība, kad viena acs iznīcina
otru.
Aivijas darbs ir saistīts ar biežiem
komandējumiem uz Krieviju. Viņa zināja, ka tur medicīna ir
augstākā līmenī, taču Latvijas ārsti viņu atrunāja uz turieni
doties. Nelaime notika novembrī. Kad situācija kļuva patiešām
kritiska, un Latvijas ārsti vairs neviesa nekādu cerību, augusta
sākumā Aivija izšķīrās Georga redzi uzticēt Krievijas ārstiem.
Lai gan tie darīja visu neiespējamo, augustā vienu aci nācās
izņemt. Tad notika cīņa par otru.
Aivija bija apņēmusies šo cīņu
izcīnīt līdz brīdim, kad dēlam paliks septiņi gadi un viņš
uzsāks skolas gaitas, taču tas neizdevās. Palīdzība tika meklēta
arī pie Londonas ārstiem, taču tie baidījās riskēt un operēt
otru Georga aci. Pēdīgi Aivija gan atrada ļoti labu ārstu
Krievijā, kurš uzdrīkstējās operēt, taču viņa panākumi
izrādījās īslaicīgi un slimība guva virsroku. Georgs vēl
vienīgi paspēja apgūt alfabētu. Pašlaik puisis neredz arī
gaismu.
Parasts bērns
Braucot ar riteni visu taču var dzirdēt! Foto: Baiba Buceniece |
Tā, pateicoties mātes neatlaidībai
un veiksmei, Georgs mācās parastā skolā ar normāliem
klasesbiedriem. Vaivaru pamatskolas 6. klasē, viņš ir otrs
labākais skolēns. Pagaidām. Mērķis ir apsteigt sāncensi, kurš
slimo un iekavē mācību vielu.
Skolā puisim ir
daudz draugu. Labākais no viņiem ir Niklāvs, kurš ir diezgan
skaļš un bieži stundās runā no vietas, bet ar viņu ir
interesanti. Niklāvam padodas matemātika un viņš labi spēlē
klavieres. Pirms četriem mēnešiem Džordžs
[tā Georgus sauc Aivija red.] skolā iepazinās ar kādu meiteni,
kas puisim patīk. Neko sīkāk Georgs nestāsta. Izdodas izdibināt
vien to, ka viņa ir vienu gadu jaunāka.
Georgs nav nīkulis. Viņš piedalās
visās sporta stundās un, ja nepieciešams, var sevi aizstāvēt.
Džordža kaislība ir dzīvnieki. Mājās dzīvo divas šinšlas –
Izabella un Teodors, kaķis Hloja, un suns Hēra, bet laukos ķēve
Soneta. Puisis spēlē mežragu, nodarbojas ar jāšanas sportu,
slalomu, ūdensslēpēm, brauc ar divriteni, motorolleru un nesen
pārpeldēja Lielupi. Vienīgi Braila rakstāmmašīna, asistents
skolā un spieķis liecina, ka viņš ir neredzīgs.
Vienas maņas netrūkst
Notikumus, kas sākās pirms septiņiem
gadiem, Georgs atceras pilnīgi mierīgi. Šķiet, ka redzes trūkums
viņam nesagādā absolūti nekādas problēmas. “Mainījies? Nu
mēs esam pārvākušies uz citu vietu... Es tiešam nezinu, kas ir
mainījies. It kā, ja nav viena maņa, tad attīstās visas pārejās.
Tā kā es sāku zaudēt redzi pakāpeniski, pakāpeniski sāka
attīstīties pārējās maņas. Es to pat nepiefiksēju,” skaidro
puisis.
Telpā Georgs orientējas pēc skaņas
un nav svarīgi, cik ātri viņš pārvietojas un kur. Tā viņš jau
divus gadus brauc ar riteni. „Kad es braucu, man vienkārši kāds
ir priekšā. Es dzirdu un braucu viņam pakaļ, bet, kad ir kāds
pagrieziens, var dzirdēt, kā mainās riteņa skaņa. Tā atsitas
pret mašīnām un tad nāk atpakaļ,” skaidro Georgs.
Lasot vēsturi. Foto: Baiba Buceniece |
Eholokācijas principu puisis izmanto
jebkurā situācijā, arī sporta stundās. Piemēram, reiz spēlējot
florbolu Georgs stāvēja vārtos un neielaida teju nevienu bumbiņu.
“Tur taču ir drausmīga plēšanās. Mūsējie cenšas nepieļaut,
lai pretinieki iesit vārtos, un tad viņi vienā brēcošā vilnī
metās virsū,” spēles gaitu skaidro Georgs, „tad es saprotu, ka
ir jāklausās, kur tā bumbiņa ripo.”
Spieķis Džordžam vajadzīgs vienīgi
tāpēc, lai cilvēki vajadzības gadījumā redz, ka viņš ir
neredzīgs. Piemēram, brīdī, kad jāšķērso šoseja, spieķis
mašīnām ir zīme, ka jāpiebremzē. Tā Georgs spēj vienatnē
katru rītu pilnīgi patstāvīgi ar vilcienu aizbraukt uz skolu, un
doties uz veikalu, piemēram, pēc suņu barības.
Veikalus viņš atšķir arī pēc
smaržas. Mīļākais ir „Dino”, kura smaržu atpazīst katrs,
bet, izrādās, ka smarža piemīt arī apģērbu veikaliem un
valūtas maiņas punktam. Tas smaržo pēc jaunas naudas. Savukārt
apģērbu veikalu gadījumā bez smaržas liela nozīme ir arī
loģikai. Ja tirdzniecības centrā ir divi vienādi apģērbu
veikali, kā var pateikt, kurš ir kurš? „Nu kā, viens būs
pirmais, un otrs būs otrais,” atbild Georgs.
Puisim ir arī lieliska atmiņa. Nesen
rajona literārajos lasījumos viņš ieguva trešo vietu. Viņa
sāncenši varēja gatavoties veselu mēnesi, bet Georgam, lai
iemācītos dzejoli, tika dotas divas nedēļas, un prozai pārpratuma
dēļ atlika vien divas dienas.
Runājot par lietām, viņš piemin arī
krāsas un izmērus. Viņam ir krāsu lasītājs, kas ar zumošu
skaņu nosaka krāsas intensitāti, bet, pieliekot pie priekšmeta,
nosauc tā krāsu. Saņemot rīku, Georgs ar lielu prieku esot
noteicis kādā krāsā ir viņa uzticamais draugs Vācu aitu suns
Hēra. Abi uzauguši kopā un kopš mazotnes viņu starpā notiek
cīņas, kas Georgam, pēc Aivijas domām, palīdz attīstīt fizisko
spēku un spēju sevi aizstāvēt kautiņos.
Nekādas auklēšanās
Aivija pašlaik ir
vienīgā ģimenes apgādniece. Vīrs Jānis kādreiz bija labs
tēlnieks, taču pirms desmit gadiem devās panākumu meklējumos uz
Londonu. Neizdevās. Pašlaik viņš ir smagi slims - vēzis pēdējā
stadijā –, taču atgriezties Latvijā neļauj lepnums. Vecāki
savā starpā ir atsvešinājušies, taču tēvs saikni ar Georgu
nezaudē. Katru vakaru abi sarunājas Skype.
Puisim ir arī 29 gadus jauna māsa
Anna. Viņa ir politologs un dzīvo patstāvīgu dzīvi Rīgā, taču
ar Georgu diez ko nesaprotas un ar ģimeni komunicē diezgan reti.
Aivijas darbs ir saistīts ar
arhitektūras un dizaina projektiem. Bieži nākas doties
komandējumos uz Krieviju un strādāt mājās. Auklēties ar Georgu
laika neatliek. Tā puisim nācās kļūt patstāvīgam.
Reiz Aivija Skype
esot runājusi ar kādu vīrieti, kas stāstījis, ka Strazdumuižā
visi staigā ar mammu pie rokas. Georgs šo sarunu esot noklausījies
un teicis, ka grib pamēģināt līdz stacijai aiziet viens pats. „Es
saku – tikai ne tagad. Es nevaru tagad uztraukties. Man tagad
jāraksta. Bet viņš man plijās virsū un es viņam atļāvu. Viņš
atskrēja laimīgs, ka līdz stacijai ir aizgājis, un tad es
sapratu, ka tas vienkārši ir noticis,” atmiņās dalās Aivija.
Dēla patstāvība palīdzējusi arī brīdī, kad Aivija reiz
attapās, ka ir pazaudējusi mašīnas atslēgas, bet maks palicis
mājās. „Es teicu – Georg, vai varēsi atrast manu maku, vienā
no somiņām, un pats atbraukt līdz Rīgai? Tad viņš pats brauca
ar vilcienu, jo vienkārši nebija citu variantu. Ja tev nav maks,
tad tu nekur nevari aizbraukt, un esi situācijas ķīlnieks,”
skaidro Aivija.
Kurš kuram vajadzīgs?
Ar ambīcijām Georgam viss ir kārtībā.
Aivija stāsta, ka viņš vēlas turpināt mācības Rīgas 1. Valsts
ģimnāzijā. Nesen puiša mātei bija saruna ar kādas elitāras
Rīgas skolas direktori, kas esot izteikusies, ka viņas skolā
mācīsies tikai spējīgākie bērni, un skola nekad neuzņems
audzēkni ar īpašām vajadzībām. Atstāstot sarunu „Mājas
Viesim”, Aivijai trūkst vārdu. Attieksme pret neredzīgiem
direktorei esot bijusi gluži kā pret garīgi atpalikušiem. Aivija
uzskata, ka drīzumā elitāro skolu snobisms izzudīs: “Principā
nav zināms, kurš kuram vairāk jāpalīdz – bērniem, ar īpašām
vajadzībām, vai normāliem bērniem,” spriež Aivija, „tieši
kopējā modelī notiek tas, ko mēs saucam par audzināšanas
procesu. Mēs šobrīd runājam par vardarbību skolā, bet šādā
modelī vardarbība ir teju neiespējama.”
Viņa norāda, ka skolām nav jāgatavo
izcila zināšanu mašīna. „Zināšanas ir mums apkārt. Svarīgi
ir audzināt dvēseli,” uzskata Aivija.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru