Jana Kata paklāji Rīgā. Foto: Kaspars Dobrovolskis |
Publicēts žurnāla "Kapitāls" 2012. gada oktobra numurā
Tikai maza persiešu paklāju daļa uzskatāma par investīciju, intervijā Kapitālam stāsta pasaules līmenī godalgotais vācu paklāju dizaineris Jans Kats. Aizvien grūtāk atrast patiesi vērtu persiešu paklāju, un arī dizaineru darbi šodien negarantē izdevīgu investīciju naudas izteiksmē.
Tikai maza persiešu paklāju daļa uzskatāma par investīciju, intervijā Kapitālam stāsta pasaules līmenī godalgotais vācu paklāju dizaineris Jans Kats. Aizvien grūtāk atrast patiesi vērtu persiešu paklāju, un arī dizaineru darbi šodien negarantē izdevīgu investīciju naudas izteiksmē.
„Paklāji ir
mājas sirds. Tie saistās ar emocijām – miera osta, miera sala
mājās. Tā vairāk ir investīcija emocionālā līmenī, nevis
naudā,” skaidro Jans Kats, vācu dizaineris, kura uzņēmuma
ienākumi pēdējo trīs gadu laikā ik gadu piedzīvo 30% izaugsmi. Augusta beigās viņš viesojās Rīgā, atklājot šī gada paklāju
dizaina inovācijas balvu saņēmušo kolekciju Dzēstais mantojums
(ErasedHeritage). Tās koncepcijas pamatā ir savienot austrumu
tradīcijas ar rietumu pasaules destruktīvismu, kas, izmantojot
zīdu, rada tradicionālo persiešu paklāju ornamentu dzēsuma
efektu. Latvijas nacionālā mākslas muzeja dekoratīvās mākslas
un dizaina departamenta Tekstilmākslas kolekcijas
glabātājs Rolands Krutovs uzskata, ka paklāju kvalitātes un
iepriekš iegūto godalgu dēļ kolekcijas vērtība varētu augt,
taču viennozīmīgi par investīciju arī to saukt nevar.
Persiešu paklājs
Tradicionāli persiešu paklājs tiek austs uz vertikāliem velkiem rokām sienot vienu mezgliņu pie otra. Aužot pēc senām tradīcijām, tā ornaments iekodēts dziedājumā. Katra izdziedātā skaņa apzīmē mezgla krāsu. Šādā veidā, līdzīgi kā Latviešu dainas, ornamenti no paaudzes paaudzē saglabājušies līdz mūsdienām. Paklāja cenu nosaka tā mezglu blīvums, zīda īpatsvars un izmantotā ornamenta sarežģītums. Vēlāk vērtība aug sākot ar 50 gadiem. No tā brīža paklājs var saukties par antīku.
Orientēšanās
austrumu paklāju tirgū arvien sarežģītāka
Pēdējā laikā
tradicionālo persiešu paklāju izcelsmes valsts Irāna sastopas var
vairākiem izaicinājumiem. Šī gada janvārī publicētais
Istafanas universitātes pētījums Irānā liecina, ka
industrializācijas rezultātā tirgu iekaro ar mašīnu austie
persiešu paklāji. Konkurenci rada arī Indijas, Pakistānas un
Ķīnas ražojumi, kas izmanto senos persiešu paklāju rakstus. Zemo
izmaksu un lielākas produktivitātes dēļ tie nopērkami par zemāku
cenu. Ar rokām austie paklāji, turpretim, top stipri vien lēnāk.
Interjera salona „Krassky” vadītājs Aigars Zelmenis stāsta,
ka, piemēram 2,50 X 3 metrus labs paklājs no vilnas un zīda, kas
maksā aptuveni 6,5 tūkstošus latu tiek austs 4 - 6 mēnešus. To
auž seši cilvēki. No tiem divi ir audēji un četri gatavo
materiālu. Jo lielāks un sarežģītāks darbs, jo ilgāks laiks
nepieceišams tā tapšanai.
Paklāju aušana
veido nozīmīgu Irānas tautsaimniecības daļu. Tā nodarbina 1,2
miljonus audēju un pērn, eksportējot uz 50 pasaules valstīm,
sastādīja 560 miljonus dolāru ieņēmumu.
Antīko persiešu paklāju viltojumi
Tā kā paklāju
vērtība pieaug līdz ar vecumu, vairākos antīko paklāju forumos
un lapās parādās ziņas par dažādām metodēm, kā jaunam
paklājam likt izskatīties vecākam. Pagājušā gadsimta 20’, 30’
gados paklāji tika mazgāti kafijā, vēlāk tējā, bet mūsdienās
izplatītākā metode ir ķīmiskā mazgāšana. Aptuveni 90 %
mūsdienās nopērkamo paklāju apstrādāti šādā veidā. Cita
metode ir izlikšana saulē, lai it kā „veiktu saules izturības
kvalitātes pārbaudi”. Drastiskāka metode ir izklāt tos uz
gājēju, mašīnu vai lopu ceļa vai nosvilināt tā vilnu. Tādā
veidā, ciešot nelielus zaudējumus, tirgotājs paklāja vērtību
īsā laikā palielina aptuveni 3 - 4 reizes. Viens no veidiem, kā
ieteicams pārbaudīt šādu paklāju autentiskumu ir pašķirt tā
spalvu. Ja toņa pāreja no mezgla pamatnes līdz galam ir ļoti
pakāpeniska, paklājs ir patiesi vecs.
Krīze - izdevība
tirgotājiem
A. Zelmenis ar
persiešu paklājiem strādā kopš 2009. gada. Kopš tā laika
paklāju cena, esot kāpusi par 30 – 40%. Viņš uzskata, ka tas,
pirmkārt, noticis pateicoties zīda cenu pieaugumam. Otrkārt, par
labu nospēlēja tā laika ekonomiskā situācija. Viņš skaidro, ka
līdz ar pirmo recesijas vilni, kas piedzīvots 2008. gadā, radās
rokām austo paklāju pārprodukcija. Patērētāju pirktspēja
kritās strauji, bet iesākto paklāju aušana turpinājās. Brīdī,
kad tie tika pabeigti, pirktspēja vēl nebija atjaunojusies. Paklāju
cena krita, bet senā aroda pratēji palikuši bez darba
pārkvalificējās. Pašlaik, pēc A. Zelmeņa novērojumiem,
pieprasījums pēc persiešu paklājiem pieaug, bet roku, kas tos
austu, ir mazāk.
Salami taktika
Dizaineris J. Kats
stāsta, ka nereti paklāju vērtība tirgū tiek kāpināta,
izmantojot salami taktiku - nopirkt visus noteikta veida paklājus
par zemāko cenu tirgū, noglabāt 10 – 15 gadus, un tad vienu pa
vienam (šķēli pa šķēlei) laist tirgū.
Arī viņš pats
pielietojot šādu taktiku, bet ideju ziņā: „Man ir daudz ideju.
Neesmu tās atklājis, jo man jāpārliecinās ka mums pietiks
līdzekļu to īstenošanai. Tas viss ir atkarīgs no tirgus, kas
pašlaik pieprasa paklājus radīt pietiekami ātri.”
J. Kats skaidro, ka straujā biznesa
izaugsme nozīmē, ka katru gadu intensīvi meklējot, jāatrod
pareizie cilvēki – piegādātāji, audēji un pārdevēji. Katru
gadu jārada kas jauns. Industrijas spiediens ir liels, taču nauda
dizainerim neesot galvenais: „Mēs dzenamies pēc īstā produkta
un īstajiem cilvēkiem. Finansiālie panākumi nāk pēc tam. Man
filozofija ir, ja kāds patiesi dara visu, lai radītu top produktu,
finansiālie panākumi radīsies automātiski.”
J. Kats nodarbina
1.500 audējus visā pasaulē, kas strādā trijās maiņās gaismas
pieprasījuma dēļ. 14
darbinieki strādā kreatīvajā centrā Boklumā (Bochum).
Kompānija pēdējā gada laikā piedzīvoja 30% izaugsmi un katru
gadu pārdod vidēji 2,400 paklājus. J. Kats stingri iestājas pret
bērnu nodarbināšanu un ir Šveices STEP
organizācijas biedrs, kas pārbauda vai citas kompānijas ar to
nenodarbojas.
7
elementi, kas padara paklāju vērtīgu
1.
Mazglu blīvumam.
Jo blīvāks, jo dārgāks. Kvalitatīva paklāja aizmugure krāsu
ziņā ir identiska priekšpusei. Katrs krāsas mezgliņš atrodas
atsevišķi. Ja liekas, ka blakus atrodas divi mezgliņi, tas
nozīmē, ka paklājs nav kārtīgi nopresēts un redzamas abas
mezgla puses. Blīvumu paklājiem rēķina saskaitot mezglu sakitu
kvadrātcentimetrā. Augstākās kvalitātes paklāju blīvums ir
133 mezgliņi kvadrātcentimetrā. Ļoti sliktas kvalitātes – 7
mezgli kvadrātcentrimetrā.
2.
Izmantotais materiāls. Tradicionāli
persiešu paklājus auž no speciāli vecinātas vilnas un zīda. Kā
pastāstīja dizaina salona Krassky vadītājs Aigars Zelmenis,
mūsdienās zīda vērtība strauji pieaug, tāpēc, jo vairāk
zīda, jo dārgāks paklājs. Gan vilna, gan zīds atgrūž traipus,
bet, ja izlīst vīns vai kafija, paklājam nepieciešama sausa
ķīmiskā tīrīšana. Lielākais persiešu paklāju drauds esot
mājdzīvnieku urīns. Tā skābums draud saēst velkus un paklājs
var sākt irt. Risinājums ir kārtīga paklāja izskalošana un
intensīva žāvēšana, jo blīvuma dēļ, paklājs žūst ļoti
lēni.
3.
Dizaina elementi. Jo
sarežģītāks, blīvāks paklāja ornaments, jo dārgāks paklājs.
Atsevišķi vienkrāsaini elementi uz vienkrāsaina fona paklāju
padara stipri vien lētāku. Runājot par J. Kata kolekciju, kas
paviesojās arī Rīgā, matemātiski šo vērtības elementu
izteikt grūti. Tās pamatā ir tradicionālie persiešu raksti, kas
pārtraukti ar dzēsuma efektiem no zīda.. Tas gan veido vienlaidus
posmus, taču vietām izteikts patiesi sarežģītās ornamenta
formās.
4.
Krāsu tipi, toņi, sajaukumi. Tradicionāli
vilna, kas ieausta persiešu paklājos krāsta ar dabīgām
krāsvielām. A. Zelmenis stāsta, ka gadiem ejot, krāsas neizbalē.
Tieši otrādāk – paliek intensīvākas. Patiesi dārgu paklāju
raksturo augstākās kvalitātes dārzeņu un hroma krāsas, kur
izmantoti vairāki krāsu toņi ideālā sajaukumā, radot perfektu
harmoniju. Īpašu efektu rada ieausti akmeņi vai pērles.
Visbiežāk labu mūsdienās austu paklāju raksturo pietiekams
krāsu toņu sajaukums, kas ne ar ko īpašu neizceļas.
5.
Vecums. Kā
stāsta A. Zelmenis, paklāju kā vērtību var uzlūkot, kad tas
nokalpojis vismaz 50 gadus. Kopš tā brīža ar katru gadu tā
antīkā vērtība pieaugs. Pasaulē vecākais persiešu paklājs
Pazyryk
atrasts 1949. gada ekspedīcijā Altaja kalnos Sibīrijas dienvidos
Scythian
prinča kapā. Izmantojot radioaktīvā oglekļa metodi, noteikts,
ka tas austs 500 gadus pirms mūsu ēras.
6.
Paklāja stāvoklis. Līdz
ar vecumu paklājam parādās spalvu un bārkšu nodilums, tripi.
Lai gan šādas laika atstātas pēdas var uzlūkot ar iecietību,
paklāju vērtību, pirmkārt, paaugstina tīrība, otrkārt, mazāka
spalvas nodiluma pakāpe.
7.
Piedāvājums tirgū. Jo
retāks, jo vērtīgāks. Šaubu nav. Visretākie un dārgākie ir
anntīkie paklāji, kas pārsnieguši 100 gadu vecumu. Par
pietiekami ekskluzīvu piedāvājumu var uzskatīt aptuveni 50 gadus
vecu paklāju, kas kādreiz ražots ierobežotā daudzumā. Mazāk
vērtīgi ir mūsdienās ražoti paklāji ierobežotā daudzumā,
bet arī tie nākotnē kāpinās savu vērtību.
Avots:
"How to buy Quality Oriental Rugs" papildināts ar A.
Zelmeņa komentāriem.
Paldies,interesanta intervija un skaidrojumi. Noderēja ;)
AtbildētDzēst